Guide til popups

Popup

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kender du det der med, at du surfer rundt på en hjemmeside – og lige pludselig eksploderer der en skrigende popup lige i hovedet på dig? Det kan vi vidst godt blive enige om er RIGTIG irriterende og bare skal lukkes så hurtigt som muligt. 

Men faktisk kan popups faktisk være et rigtig effektivt værktøj til at skaffe flere kunder eller leads. Der er selvfølgelig nogle “best practises” man bør følge for ikke at ende i ovenstående situation, hvor den besøgende bare vil have popuppen lukket så hurtigt som muligt. 

Men hvordan gør man så lige det? 

Som udgangspunkt kan det anbefales at holde designet af din popup i stil med din brandidentitet (læs mere om din brandidentitet her). For alt i verden skal du undgå en skriggul baggrund og forvirrende sort skrift: Ja, formålet med en popup er, at den besøgende skal lægge mærke til den, men den behøver ikke være gul af den grund. 

Det vigtigste er faktisk, at du sørger for, at du har en overskrift i din popup, der fanger den besøgendes interesse – det kunne være, at du giver rabat, hvis man tilmelder sig dit nyhedsbrev, at du lige nu har tilbud på en specifik ydelse eller at du giver en gratis e-bog ved tilmeldelse til nyhedsbrev. 

Derudover er det vigtigt, at du har en tydeligt knap, hvor den besøgende skal trykke for at udføre den handling, som du opfordrer til – det kan være alt fra at tilmelde sig til at gå til en bestemt side. 

Hvilke typer popups findes der? 
Der er mange variationer af popups, men konceptet er for dem alle det samme – at fange brugerens opmærksomhed og få dem til at udføre en specifik handling. Men vi har prøvet at inddele dem i hhv. placering og popup-tidspunkt herunder: 

Placering

Fuldskærms-popup

Denne popup er nok den mest dominerende af dem alle – den popper op og fylder hele skærmen med et enten ugennemsigtigt eller gennemsigtigt overlay. Denne type popups er gode til at give vigtigt information (du har sikkert set det på nogle hjemmesider i forbindelse med CO-VID-19), men de kan også bruges til at give et kort budskab og opfordre til tilmelding til nyhedsbrev.

Centreret popup

Dette er nok den mest anvendte type popup – den lille boks i midten af skærmen. Man kan ikke undgå, at den besøgende ser denne popup, da den lander lige midt i deres synsfelt. Som udgangspunkt bruges denne popup til alt lige fra cookie-advarsler til nyhedsbrevstilmeldinger eller tilbud. Man kan designe den i mange forskellige versioner, men mange vælger at have et lille højre- eller venstrestillet billede for at skabe blikfang. 

Nedre hjørne popup

Denne popup er en anelse mere diskret end de to ovenstående og kan bruges til eksempel at informere om cookies, give en diskret opfordring til at tilmelde sig nyhedsbrev eller informere om et tilbud eller anden vigtig information. 

Banner i bund eller top

Dette er nok den mest diskrete popup-version – den vil af langt de fleste blive brugt til at informere om cookies, hvor du i det ene hjørne kan klikke på en lille “OK” knap. Derudover bruges den på mange webshops til at informere om løbende tilbud og den seneste tid har du sikkert også set den blive brugt til at informere om virksomheders drift under CO-VID-19. Derudover kan den også bruges som en nyhedsbrevstilmelding, hvilket også kan være en god og diskret måde at opfordre til dette. 

Tidspunkt

Efter x antal sekunder

Dette er en ret smart måde at bruge popup på – at vise den efter et vist antal sekunder. De fleste vil typisk vælge 5-10 sekunder, da man efter dette tidsrum ofte vil være sikker på, at den besøgende ikke er havnet på hjemmesiden ved en fejl. 

Efter at have scrollet xx% ned af siden

Hvis man f.eks. vil give interesserede kunder et godt tilbud, så kan man vælge at vise en popup, når de har scrollet til et vist sted på siden. På den måde har de allerede vist interesse i din virksomhed, og du kan bruge din popup til at fastholde dem yderligere. Som regel ville man vælge at vise den efter 50% scrolling.

Ved klik på en speciel side

Måske du kun vil vise din popup til folk, der viser interesse i et specifikt område – det kunne for eksempel være, hvis du tilbyder onlinekurser, og folk der klikker på din side med info om det, får et specifikt tilbud med 30% på et specifikt online kursus. Faren ved at vælge denne type popup er, at man skal være sikker på, at man indsætter dem korrekt, så de kun vises på den side, hvor man ønsker dem. 

Exit-popup

Dette er nok en af de mest anvendte popup versioner – du har helt sikkert oplevet, at du er ved at forlade en side, og så dukker der en popup up med et tilbud på 20% eller en gratis e-bog, hvis du bare tilmelder dig virksomhedens nyhedsbrev. Lusket men meget effektivt – det er en “gulerod” til at fastholde dine kunders interesse lidt længere. Måske har de set noget, de gerne vil købe, men prisen er en obstacle – og kan du give dem 20% inden de forlader dig, kan situationen se helt anderledes ud. 

Hvad kan du bruge en pop-up til? 

Vi har samlet et par eksempler på forskellige popups her, hvor vi lige kort beskriver, hvad de bruges til og hvorfor det er smart. 

Dekoria.dk er et klassisk eksempel på en centreret exit-popup – formentlig et af de mest anvendte popup-formater. Her giver de deres besøgende 50 kr. gratis at shoppe for, hvis de bare tilmelder sig deres nyhedsbrev. Stærkt salgsargument, der med stor sandsynlighed får mange tilmeldinger. 

ULTA har en anden approch til “popup” og har valgt at lægge et banner med nyhedsbrevstilmelding i bunden af deres hjemmeside. Det er meget diskret, men ved brug af en frisk bagrrundsfarve formår de alligevel at fange brugerens øje.

Obsidian kører en helt basic centreret popup ved både scroll og exit, hvor de med overskriften “15.000+ følger vores tips” som argument for, at man som besøgende gør klogt i at tilmelde sig deres nyhedsbrev. De har en mørkeblå baggrund og en meget kontrastfyld CTA i lys tyrkis. 

Sleeknote kører en mere diskret popup i nederste venstre hjørne, hvor de reklamerer med, at man kan tilmelde sig en personlig demo. Popuppen er meget neutral med hvid baggrund – og så trækker de den besøgendes fokus med en blå CTA-knap. 

Vi har selvfølgelig også en popup – centreret og vises efter et vist antal sekunder samt ved exit. Popuppen har til formål at få besøgende til at oprette en gratis hjemmeside og fortæller historien om Nikolaj, der har lavet sin egen hjemmeside. 

Dette var et hurtigt rundown af de forskellige typer popups, der findes. Du kan selvfølgelig lave en popup i Bricksite, men bruger du et nyhedsbrevssystem, så kan du oftest også lave en popup der og integrere den på din hjemmeside med en kode – skriv gerne til supporten, hvis du har brug for hjælp til at lave en popup på din hjemmeside. 

Læs mere