loading

Typografi 101

Vi lægger i denne uge fokus på typografi. Det er et kæmpe område, og nogle mennesker bruger årevis på at blive udlært i det, så derfor vil vores guide ikke være udtømmende - men vi har udvalgt de vigtigste punkter, som vi synes er vigtige for enhver selvstændig erhvervsdrivende at vide. Typografi er nemlig en stor del af virksomhedens visuelle identitet og bruges den rigtigt, så kan den forstærke ens brands troværdighed. Bruges det forkert, så kan det også ødelægge et helt visuelt udtryk, og skabe mistillid hos dine kunder. Måske du selv kan komme i tanke om noget du har set, hvor typografien bare var helt i hegnet (menukort i turistområder måske???).

I første omgang vil vi gennemgå de forskellige typografi-kategorier, der findes.

Serif

Serif betyder "fødder", og det er lige netop det, som denne kategori af typografi har. Det er den første måde at lave trykbare bogstaver på, som man bl.a. brugte i manuelt bogtryk i gamle dage. I dag ser man primært serif-skrifttyper blive brugt i bøger, da de er meget læsbare i små størrelser.

Dog har kategorien også fået renæssance i bl.a. livstilsbranchen, hvor man bruger typografien til at give et klassisk og elegant udtryk til eks. brochurer eller indhold på SoMe. Den mest kendte er nok Times New Roman.

Slab serif

Denne kategori af typografier har også fødder, men i modsætning til de almindelige serif-typografier, så har disse flade fødder, også kaldet pladeseriffer. Slab serif skrifttyper er nok det, som mange vil kendetegne som "skrivemaskine-bogstaver", da langt de fleste skrivemaskiner skrev med slab serif - i dag er der da også flere kendte "skivemaskine-typografier", bl.a. American Typewriter.

Sans serif

Hvis du kan huske lidt latin fra skoletiden, så har du sikkert regnet ud, at sans serif kategorien er skrifttyper uden fødder.

Sans seris er den type af typografi, der bliver brugt allermest i den digitale verden - inkl. den du læser lige nu.
En af de mest kendte typografier er nok Calibri, der bruges i alt, der har med Microsoft Office pakken at gøre - lige fra mails i Outlook til standardskrifttypen i Word.

Display

Display typografier er de skrifttyper, der er særligt velegnede til overskrifter og store elementer på f.eks. hjemmesider eller skilte.

Kendetegnene for display typografier er, at de typisk slet ikke fungerer som brødtekst i længere afsnit - de bliver nærmest ulæselige. Display typografier kan bruges som blikfang og kunstneriske elementer, men ikke til længere tekst.

Scripts

Denne kategori er det, vi nok vil omtale som "håndskrift" i daglig tale. Scripts er de romantiske, ofte sammenhængende skrifttyper, der tydeligvis er inspireret af en flot håndskrift.
Man skal være påpasselig med at bruge scripts - særligt på web - da de meget hurtigt kan blive svære at læse. Brug dem derfor kun til overskrifter - og helst mørk skrift på lys baggrund - så læseren rent faktisk kan se, hvad der står.











Hvad er vigtigt at tænke over, når man vælger typografi?

Det første du skal gøre, når du vælger typografi er at gennemgå, hvad den skal bruges til - brødtekst, overskrift, skilt, bilfolie? Mulighederne er mange, og det er vigtigt at finde ud af præcis hvilke krav, som skrifttypen skal overholde.

Eksempler på overvejelser kan være:
Skal det kunne læses på lang afstand?
Skal det stå småt og i mange linjer?
Hvor gamle er dem, der skal læse det?
Skal det trykkes på en farvet baggrund?
Skal det være digitalt?

I bund og grund handler alle disse overvejelser om LÆSBARHED, der er prioritet nummer 1, når du skal vælge typografi. Alle typografier har på en eller anden måde et aspekt af læsbarhed i sig, det handler bare om at finde ud af, hvad de er gode til. Skal du bruge noget stort på et skilt, så kan du tillade dig at vælge en mindre læsbar typografi (eks. en display-typografi), men skal du skrive en lille folder med meget info eller et småt visitkort, så gælder det om at vælge en ultra-læsbar typografi, så du ikke mister nogen potentielle kunder, fordi de ikke kan læse, hvad der står.

Derudover skal du også altid overveje, hvad der passer ind i din brand identitet - måske har du allerede fastlagt nogle typografier, du bruger, hvorfor du selvfølgelig skal se, om de kan bruges til formålet. Alternativt må du vælge en anden typografi, der ikke stikker for meget ud fra din nuværende identitet, men som alligevel passer til formålet.

Hvor mange typografier skal du bruge?

Dette vil vi egentlig holde meget simpelt: den gyldne tommelfingerregel er, at man aldrig skal kaste sig ud i mere end to typografier, medmindre man uddannet grafiker. Det kan nemlig rigtig hurtigt komme til at se MEGET rodet ud, og det er det sidste man ønsker med typografi.

Hvordan skal du kombinere typografier?

Det er en videnskab i sig selv at kombinere typografier. Du kan selvfølgelig kombinere lige dem du vil, men for at få et godt udtryk, så skal der lidt arbejde til. Vi kan umuligt give det fulde indblik i, hvordan man kan parre typografier optimalt, men vi kan give et par hurtige tips til, hvad der som regel virker godt:

Serif med sans serif - en serif overskrift med en sans serif brødtekst (eller omvendt) kan oftest noget rigtig godt sammen. Det er den "nemmeste" måde at parre typografier på, men det virker altså bare.
Vælg ikke alt for ens typografier - det vil hurtigt blive svært at se, om du rent faktisk har valgt to forskellige, og så bliver det bare rodet i stedet for pænt.
Kontrast er godt - prøv evt. med en fed typografi til overskrifter og en tynd til brødtekst.
Script til overskrifter, sans serif til brødtekst - dette virker som regel altid rigtig godt, særligt hvis du er på jagt efter et mere elegant eller romantisk udtryk.
Brug ikke script i både overskrift og brødtekst - det bliver ulæseligt og uprofessionelt. Tanken om, at det bliver romantisk, kommer aldrig til at blive opfyldt.

Så galt kan det gå…

For lige at understrege vigtigheden af at bruge tid på sin typografi, så har vi fundet et par sjove eksempler på, hvor galt det rent faktisk kan gå - blot ved ikke at tjekke typografien ordentligt efter…

Final Touch.... Måske de skulle have kigget lidt på afstanden mellem bogstaverne.
Ikke lige et sted, hvor man har lyst til at komme.
Det tjener man i hvert fald ikke penge på...
Megaflicks - eller hvad?

Credit: https://cgfrog.com/5-elements-bad-typography-designer-avoid/

Gode typografier at bruge

Du kan i grafikken midt i indlægget se eksempler på forskellige typografier og hvad de udstråler. Vi har dog alligevel lige samlet et overblik over vores absolut yndlingstypografier som en afslutningen på indlægget. Nogle af dem kan du finde i editoren på din hjemmeside, andre er blot som inspiration til eventuelle tryksager eller lignende. Vi håber, at du har haft gavn af denne guide, og vi glæder os til at se jeres top-tunede hjemmesider, når I har været inde og kigge på jeres typografi.

Sans serif
  • Helvetica
  • Montserrat (det er denne typografi, vi bruger til alt her i Bricksite)
  • Avenir
  • Futura
  • Lato
  • Univers
  • Roboto
  • Raleway
  • Proxima Nova

Serif
  • Bodoni
  • Times New Roman
  • Playfair Display
  • Didot
  • Garamond

Slab serif
  • American Type Writer
  • Clarendon
  • Egyptienne
  • Abril Titling
  • Rockwell
  • Roboto Slab