Sådan skriver du moderne SEO tekster anno 2017

Vil du gerne til tops på Google – og det vil de fleste vel – kommer du ikke uden om søgemaskineoptimerede tekster (forkortet SEO tekster). Der er dog stor forskel på, hvordan du bør skrive SEO tekster i dag anno 2017, og hvordan man gjorde for bare få år tilbage.

 

Kom til top i google SEO Bricksite

Vi er gået fra såkaldt keyword stuffing, der handler om at implementere en masse søgeord i en tekst, til ”content is king”-princippet. Sidstnævnte handler om at skabe værdi for mennesker og ikke for søgemaskiner som Google … og dog. SEO tekster handler stadig om at behage Google for at opnå gode placeringer, men i dag er der mere fokus på, at det skal være kvalitetsindhold, der engagerer og i sidste ende skaber konvertering, som kan ses på bundlinjen. Lad os se nærmere på, hvad du skal have fokus på, når du opbygger dine SEO tekster i dag.

Det skal give mening og skabe værdi

Vi har været kort inde på det. En god tekst skal give mening for den, der læser den og give lyst til at foretage en handling. Den skal altså ikke være stoppet med en masse fyldord, der ødelægger læsningen. Relevans og naturlighed er i den grad to væsentlige faktorer, når du skriver tekster i dag.

Der kommer nemlig hele tiden flere hjemmesider og webshops til, og Google er tillige efterhånden begyndt at inddrage betydeligt flere parametre i sin vurdering. Den skærpede konkurrence og ændringer i algoritmen stiller derfor større krav til din hjemmesides indhold, som skal være så informativt og værdiskabende som muligt, så dine potentielle kunder ender med at købe, ringer til dig eller sender dig en e-mail.

Google kan godt gennemskue “snyd”

Google ændrer hele tiden spillereglerne, og man kan vælge at følge med eller ej. Faktum er bare, at der er alt for mange hjemmesider og webshops, som desværre stadig hænger i bremsen og skriver tekster som i år 2000. I takt med at Googles algoritme bliver mere kompleks og kan skelne mellem skidt og kanel, er der al mulig grund til at sadle om og få skrevet nogle SEO tekster, der giver værdi for dine kunder.

Om dine tekster indeholder en søgeordstæthed på 1,5 eller 2%, fordi du har læst, at det får dig på side 1 på Google – det kan du aldrig regne med. Du kan derimod regne med, at godt indhold er en langtidsholdbar investering, der både behager mennesker og maskiner. Så snyd ikke dig selv eller Google – for der er ingen steder, hvor gærdet er lavest.

Ram din målgruppe i øjenhøjde

Når du skriver tekster, bør du altid have din målgruppe in mente. Sæt dig i deres sted, når du begynder at nedfælde dine ord. Hvad vil man som forbruger gerne vide om et givent produkt eller en ydelse? Hvad får man ud af at købe det hos dig frem for hos andre? Forstår du at sælge dine produkter ved at formidle i øjenhøjde med dine potentielle kunder, øger du sandsynligheden for, at de køber hos dig. Skriver du, så det er for kompliceret at forstå, ender folk med at forlade din webshop eller hjemmeside uden at foretage en handling, der skæpper i kassen. Undgå fyldord og hav fokus på indhold, der er beskrivende og sigende om produktet.

Husk relaterede søgeord i dine SEO tekster

Google er i særdeleshed begyndt at tillægge relaterede søgeord værdi – også kaldet LSI (Latent Semantic Indexing). Det betyder kort og godt, at du bør benytte andre ord end dit primære søgeord til at beskrive et produkt. Taler vi om ”børnetøj”, kunne relaterede søgeord være ”tøj til børn”, ”babytøj” eller ”Hummel børnetøj”, hvis der er tale om et specifikt brand. Google går altså snarere efter helhedsindtrykket af de information, du forsøger at formidle, hvorfor du med fordel bør kortlægge og implementere relaterede søgeord i dine tekster.

Der er mange, som er bange for at have for meget tekst på sin hjemmeside eller webshop. Men faktisk viser undersøgelser, at længden kan have en positivt effekt. Har du tekster på mere end 1.000 ord, øger det sandsynligheden for, at du formår at tilkæmpe dig en bedre placering. Det ser selvfølgelig ikke godt ud på en mobillæsning af din side, hvis der står 1.000 ord som det første. Derfor kan du starte med en kategoritekst på 200 ord og have de sidste 800 eller mere nederst på siden. Det er altid et godt spørgsmål, om man skal prioritere brugervenlighed over SEO. En god kombination vil være det oplagte svar.

Dette indlæg er skrevet af vores SEO partner TEXTA, som vi selv bruger til at skabe nyt og relevant indhold.