loading

#torsdagstip - logo-design

Har du et logo?
Hvis nej, så anbefaler vi dig stærkt at få et - læs med her og find ud af hvordan.
Hvis ja, kanon - men læs alligevel med og se, om dit logo opfylder vores anbefalinger. 

Et logo er sådan set din virksomheds "ansigt" mod verden - det er som udgangspunkt grundlaget for din visuelle identitet, og skal fremstå på alt det materiale, som du sælger, giver eller sender ud til dine kunder. 

Hvorfor? Jo, vi mennesker er ret visuelle, og et logo, der udstråler det rette, hjælper os med at huske lige netop din virksomhed - og det vil vi jo gerne have, ikke? 

Derudover er det egentlig step nummer 1 i retning mod at have en professionel forretning - uden logo, så er det bare ikke helt "rigtigt" endnu. 

Et logo kan bestå af blot skrift, men langt de fleste har et såkaldt bomærke - altså et grafisk symbol. Tænk på Nikes "Swoosh"-tegn, McDonalds' gyldne måge eller Nettos terrier. Det er virksomheder med så stærke bomærker, at de faktisk kan stå for sig selv uden virksomhedens navn, og vi ved stadig, hvad det er for en virksomhed. Ret vildt, når man tænker over det. At have disse forventninger til sig logo er selvfølgelig at sætte barren lidt højt, men vi vil alligevel godt give dig et par tips til, hvordan du får et godt logo: 

- Vælg et bomærke, der siger noget om din virksomhed - men uden at det bliver kiksetAt finde frem til det rigtige bomærke kan være svært. Det skal gerne sige noget om, hvad du laver, men hvis du er frisør og vælger blot at have en saks, så kan det også blive lidt for intetsigende og anonymt - kan du følge os? Overvej nøje, hvad du synes kendetegner dig og din virksomhed og se, om det på en eller anden måde kan passe ind i dit logo.

- Vælg en god skrifttypeSørg for, at dit nanv kan læses! Skrå og spinkle håndskrifter er super flotte, men kan være stort set ulæselige - særligt når de bliver små. Tænk over det, når du vælger din skrifttype til logoet.

- Tænk over detaljegradenIdéen om et detaljeret logo, der fortæller en historie om din virksomhed, kan måske virke god - men pas på, at du ikke overdriver. Dit logo skal kunne bruges ganske småt såvel som større, og det kan være svært, hvis du vil have små græsstrå og sommerfugle tegnet ind.

- Overvej at få det lavet professioneltAt lave et logo kan være en svær opgave - både på grund af kreativiteten men også fordi, at man skal have nogle specielle programmer, for at få det lavet i den bedste kvalitet. Professionelle grafikere har disse programmer, og de har lavet mange logoer før og kan derfor udarbejde et logo både mere effektivt og professionelt end langt de fleste "almindelige mennesker" kan. Overvej om du skal investere i at få en grafiker til at udarbejde logoet for dig - det kan som regel betale sig i sidste ende.