loading

#torsdagstip - Google Analytics

#torsdagstip - GOOGLE MÅNED - Google Analytics

Faktisk er det jo lige meget, hvor godt man optimere og fintuner sin hjemmeside, hvis man ikke har data på, hvor mange besøgende man har, og hvad de gør på ens hjemmeside. Heldigvis har Google et helt genialt værktøj til dette, nemlig Google Analytics - her kan du virkelig nemt tilkoble dit domæne, og så kan du se en hel masse data omkring din hjemmeside. 

Når det så er sagt, så kan Google Analytics næsten være så omfattende et værktøj, at det kan være uoverskueligt at få overblik over. Vi har dog udvalgt nogle parametre, som er gode at kigge på: 

Antal brugere på hjemmesiden
Du finder det på startsiden, hvor du allerøverst kan se en kurve over dit antal besøgende. Som udgangspunkt viser den besøgende den pågældende uge, men du kan også ændre tidsintervallet. Derudover kan du også se det under "Målgruppe > Oversigt", hvor du også kan se hvor mange af dem, der er nye besøgende. 

Kanaler
Hvor kommer dine brugere fra? Dette kan du se på startsiden under din graf over brugere. Alternativt kan du vælge "Anskaffelse > Al trafik > Kanaler". Dette er super relevant i forhold til, hvor mange du får igennem organiske søgninger eller igennem sociale medier. 

Enheder
Her kan du se hvilke enheder, som dine besøgende kommer fra. Det er relevant i forhold til at se, hvor mange der ser din side fra en mobil eller en tablet - og hvor stort fokus du skal lægge på at designe siden med fokus på dette. Dette finder du også på forsiden - nederst i højre hjørne. 

Afvisningsprocent
Dette tal fortæller hvor mange, der har besøgt din side uden at interagere med den og har forladt den med det samme. Dette tal finder du under "Målgruppe > Oversigt". 

Der er mange flere spændende ting, som man kan nørde med i Google Analytics. Der findes en masse spændende artikler på nettet, og der er også nogle forskellige kurser, som man kan deltage i. 

Se mere omkring opsætning af Google Analytics på din Bricksite hjemmeside her

I denne måned lægger vi fokus på Google, og de næste torsdage har vi derfor følgende temaer til #torsdagstip: 

17. Oktober: GOOGLEMÅNED - Google Analytics
24. Oktober: GOOGLEMÅNED - Google Search Console
31. Oktober: GOOGLEMÅNED - betalt SEO