Logo Bricksite blackGratis Prøve
Logo Bricksite black
Gratis Prøve

5 hurtige tips til en professionel hjemmeside

5 hurtige tips til en professionel hjemmeside

Hvordan laver man lige en professionel hjemmeside? I vores blogindlæg lægger vi tit et mere dybdegående fokus på forskellige emner, der kan hjælpe små virksomheder med at blive bedre til at lave deres online markedsføring eller deres egen hjemmeside. Tit er indlæggende både lange og udspecificerede, og det tager tid at læse dem alle. 

Vi har forståelse for, at man som selvstændig ikke altid vader i tid og overskud, og derfor har vi i dette indlæg samlet vores fem bedste og hurtigste tips til at lave en professionel hjemmeside selv. Vi kalder det “Quick-site” 😉 

Tip nummer 1: Undgå rod

Hvordan har du det med rod, når du kommer ind i en butik og skal købe noget? Hvis du er ligesom os, så synes du sikker, at det virker sjusket, og man får faktisk lyst til at gå igen uden at købe noget. 

Det samme gør sig egentlig gældende, når du har en hjemmeside. Det er super vigtigt, at din hjemmeside er “ryddelig” og overskuelig rent visuelt. På den måde fremstår din virksomhed nemlig ligeså. 

Det er selvfølgelig nemt for os at sige, det ved vi godt – derfor har vi herunder samlet nogle tips til, hvordan du “rydder op” på din hjemmeside: 

Tænk over, hvor mange skrifttyper, du bruger. 1-2 er fint, 3 er for mange. Læs evt. vores indlæg om typografi her. 

Skal dine billeder stå på række eller have noget med hinanden at gøre, så sørg for, at de er lige store, så de ikke hopper og danser rundt på siden. 

Udvælg harmoniske farver, der passer til din visuelle identitet – og hold dig til dem! Du kan læse mere om visuel identitet her. 

Hav ikke for meget tekst for tæt på hinanden – det kan hurtigt forvirre øjet. 

Husk det berømte “white space” – altså luft. Luft om dine elementer, dine billeder og din tekst får siden til at virke meget mindre klemt og rodet, også selvom du måske har meget indhold. 

Tip nummer 2: Hold et visuelt hierarki

Et visuelt hierarki betyder egentlig bare, at de elementer, du har på hjemmesiden skal være kontrast mæssigt i forbindelse med hinanden og “guide” øjet til at læse siden i den rigtige rækkefølge. Det er helt afgørende for, om du kan lave en professionel hjemmeside. Det lyder måske lidt snørklet, men faktisk er det slet ikke så svært. Når du laver din hjemmeside, så skal du spørge dig selv, hvad du vil have, at dine besøgende skal se først – din overskrift, dit billede, en speciel knap? Når du har besluttet dig, så skal du sørge for, at dine elementer bliver set i den rækkefølge. Et helt konkret eksempel på visuelt hierarki er synstest-tavler ved lægen – det store bogstav øverst og de små længere nede. 

Grundlæggende er der et par ting, man kan tage i brug, når man vil lave et visuelt hierarki: 

Størrelse: Det giver næsten sig selv, at størrelse er en ret væsentlig faktor, når man laver et visuelt hierarki. Tænk bare på en overskrift og brødtekst i en avis – hvad læser du først? Pas derfor også på, at du ikke har elementer, der bliver for ens i størrelsen – så kommer de nemlig til at “kæmpe” om opmærksomheden. 

Farve: Visuelt hierarki kan også opnås med brug af farve. Kontrastfarver (blå-gul, rød-grøn, sort-hvid m.fl.) kan skabe visuelt hierarki. Har du en række elementer, hvor det ene skal stå tydeligt frem, så kan det være en god idé at adskille det i farven – og altså lave den kraftigere – da det automatisk vil tiltrække øjet. Husk dog stadigvæk, at farverne skal spille sammen med din visuelle identitet. 

Placering: Vi starter altid med at læse øverst til venstre – så derfor vil elementer placeret her også automatisk placere sig højere i hierarkiet. Vi afslutter ligeså i højre hjørne, hvorfor denne placering også har en hierarkisk betydning. 

Bevægelse: Det siger måske også sig selv, at øjet automatisk bliver tiltrukket af bevægelse. Det er måske ikke helt så nemt at inkorporere som de andre elementer, men en video vil automatisk tiltrække øjet. 

Men hvordan finder du så ud af, om du har bygget et godt hierarki? Et godt lille råd er, at du kigger på din hjemmeside og herefter kniber øjnene sammen. Hvad står mest frem, når dine øjne er sammenknebne? Det er oftest det, som folk vil se først. Derudover er det også altid en god idé at spørge nogle andre – så hent et par familiemedlemmer eller kollegaer og se, hvad de ser som det første. 

Tip nummer 3: Sørg for en overskuelig navigation

Det er et tip, vi ikke vil sige så meget om her, vi har nemlig dedikeret et helt blogindlæg til det her

Men som udgangspunkt er det vigtigt, at du sørger for, at det er nemt og hurtigt at bevæge sig rundt på din hjemmeside. Et par hurtige råd til en overskuelig navigation på en professionel hjemmeside er: 

  • Sørg for, at dit logo linker til din forside.
  • Vær opmærksom på, at alle dine menu-links virker og går til de rigtige sider.
  • Kig dine knapper efter – linker de derhen, hvor de skal?
  • Skriver du i dine tekster, at folk kan “læse mere her”, så sørg for, at der er klikbare links.
  • Pas på med at gemme vigtige undersider væk – hav gerne alle dine sider i din topmenu, så de er lette at tilgå. 

Tip nummer 4: Husk på læsbarhed

Det er et super kedeligt tip, men faktisk helt vildt vigtigt, hvis man vil have en professionel hjemmeside. Nogle gange kan man godt blive så opslugt af sin egen hjemmeside og den tekst, man skriver til den, at man glemmer, at andre rent faktisk skal kunne læse den. Måske synes du selv, at det er fint at skrive i skriftstørrelse 11, men det bliver alt for småt for mange. 

Det ABSOLUT vigtigste på din hjemmeside er, at folk kan læse, hvad der står. Alle mennesker har forskellige forudsætninger for det, og jo aldre mennesker bliver, jo sværere har de ved at læse småt tekst. Sørg derfor for, at din tekst på hjemmesiden er læsbar for alle – hellere føle, at den er lidt for stor, end at du risikerer, at der er folk, der ikke kan læse den. 

Det er altid svært at give et klart svar på, hvilken størrelse, man skal bruge, men for at være på den sikre side, så anbefaler vi i Bricksite II, at man bruger størrelse 14-16. 

Derudover er det vigtigt, at du overvejer hvilken farve, du skriver med. Selvom du måske gerne vil skrive i en farve, der passer til din visuelle identitet, så er det lige her en god idé at holde sig lidt til den mere “klassiske” side – altså at skrive med eks. sort eller mørkegrå. Helt sort kan nogle gange virke lidt voldsomt, men så kan man med fordel bruge farven med HEX-kode #111111. 

Tip: Skriver du på “negativ baggrund” – altså eks. hvid tekst på sort baggrund – så skal du altid gøre teksten lidt større. Det er nemlig meget sværere for øjet at læse. 

Tip nummer 5: Gør din kontaktinformation tydelig

Formålet med din hjemmeside er selvfølgelig, at du gerne skal have nye kunder. Og det får du kun ved, at de let og hurtigt kan komme i kontakt med dig. Der er simpelthen ikke noget mere uprofessionelt end at skulle lede og lede efter et telefonnummer til den virksomhed, hvis hjemmeside man er inde på. 

Sørg derfor for, at dine kontaktinformationer altid er tydelige og nemme at finde. En gylden regel er, at de altid skal være at finde i bunden på hjemmesiden (footeren). Her skriver langt de fleste virksomhedens navn, adresse, telefonnummer, mail samt har links til deres sociale medier. Langt de fleste mennesker i dag ved nemlig, at det er her, at de skal kigge, hvis de skal finde kontaktoplysninger – så derfor skal du selvfølgelig også skrive dem der. 

Herudover anbefaler vi som udgangspunkt, at man også dedikerer en underside til det – og linker til den fra sin topmenu. På denne side kan man yderligere have et kort, der viser ens adresse (selvfølgelig kun, hvis det er relevant), samt en kontaktformular, hvor den besøgende kan skrive direkte gennem hjemmesiden – på den måde er der kortere fra tanke til handling. 

Derudover er det en god idé at implementere forskellige knapper rundt om på hjemmesiden, hvor der eks. står “Ring til os” eller “Skriv til os”, og der på disse knapper er link direkte til virksomhedens telefonnummer og mail. 

Tip: Vil du linke til telefonnummer og mail? Det gør du ved at skrive hhv. tel: eller mailto: foran i link-feltet. Altså eks. tel:12345678 eller mailto:test@test.dk. Smart, ikke?

Afrunding

Det var vores fem lynhurtige tips til en professionel hjemmeside – der er selvfølgelig meget mere, du kan gøre, men hvis du følger disse tips, er du godt på vej. 

Tøv ikke med at skrive til os på support@bricksite.com, hvis du har spørgsmål til noget 🙂

Vi læses ved 🔥