Sådan fanger du dine brugeres opmærksomhed på din hjemmeside

Webdesign opmærksomhed

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Når du laver webdesign, så er det alfa omega, at du med dit design fanger dine brugeres opmærksomhed – så de bliver så interesserede i din hjemmeside, at de bliver på siden og ser, hvad den indeholder, i stedet for at klikke væk fra siden med det samme.

Men det er faktisk nemmere sagt end gjort. For hvordan skal du lige sørge for, at det, som dine besøgende ser, interesserer dem? Man kan jo ikke kæmme alle over én kam – men der er nogle generelle tricks, som man kan bruge alligevel.

Planlæg layoutet

Det første du skal gøre, når du skal lave en hjemmeside, der skal fange dine brugeres opmærksomhed, er at planlægge dit indhold og dit layout. Hvilken rækkefølge skal dit indhold komme i på din hjemmeside og hvorfor? Vil du vise dine services først, fortælle om dig selv eller noget helt tredje – lav en form for “synopsis” inden du starter dit design, så du er sikker på, hvad du vil placere hvor.

Derover skal du naturligvis beslutte hvilke design-elementer, du vil bruge på hjemmesiden – farver, typografier m.v., så det ser ens og professionelt ud, og dermed også er mere tilbøjeligt til at fange dine brugeres opmærksomhed.

Optimer “above the scroll”

“Above the scroll” er et udtryk for det, som den besøgende på hjemmesiden ser på din forside uden at de skal scrolle; altså det første skærmbillede, når de klikker ind på dit domæne – hvilket man i “websprog” vil kalde en header. Det er enormt vigtigt, at din header er repræsentativt for din virksomhed og at den er flot og professionelt sat op. Men det er faktisk nemmere sagt end gjort, da det ofte vil være et spørgsmål om at få en mængde information kogt ned på meget lidt plads og designet i et visuelt tiltalende format, hvilket kan være en udfordring for selv den mest garvede designer.

Vi har dog i Bricksite prædesignet en række headere, der giver dig et basislayout at arbejde ud fra i dit headerdesign. Som udgangspunkt vil man ofte have en stor titel, en undertitel og en knap – som enten ligger på en ensfarvet baggrund eller et baggrundsbillede.

Lav “knibetesten”

Når du skal finde ud af, om det er de rigtige ting, der står frem på din hjemmeside, så kan det være en god idé at knibe øjnene sammen og kigge på siden; når du ikke kan læse teksten tydeligt, hvilke elementer er det så, der står tydeligt frem? Er det dem, du ønsker skal have mest opmærksomhed? Du kan eventuelt også spørge en række familiemedlemmer eller bekendte, hvad de lægger mærke til som det første, når de besøger din hjemmeside.

Visualiser din information

En side med en masse lang tekst kan hurtigt blive meget uoverskuelig for den besøgende – og også utrolig uinteressant. Du kender det sikkert selv – man orker simpelthen ikke at læse en lang tekst, man vil hellere have den relevante information serveret hurtigt og overskueligt.

Derfor er et af de bedste råd til at fange dine brugeres opmærksomhed på din hjemmeside, at du visualiserer den information, der er vigtig for dem at få. Det kan du gøre ved at lave nogle af dine tekster i kort punktform, at indsætte det væsentligste tekst i farvede tekstbokse eller lave grafikker eller illustrationer over de vigtige pointer, som du mener dine besøgende skal læse.

Ryd op!!!

Du kender det sikkert godt – nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer, og det samme kan faktisk ske på din hjemmeside. Det er meget forståeligt, at du gerne vil sørge for, at dine besøgende får så mange informationer som muligt. Det er dog vigtigt, at du er kritisk og udvælger udelukkende den information, der er afgørende for den besøgendes forståelse for din virksomhed; ellers risikerer du at miste deres interesse, fordi mængden af information bliver for overvældende.

I designverdenen har man et udtryk, som man kalder “kill your darlings”, og det samme gør sig faktisk gældende i dette tilfælde. Selvom du måske synes, at det din tidslinjeoversigt med 50 milepæle i din karriere er super fantastisk, så overvej en ekstra gang, om det rent faktisk er vigtigt for en besøgende at vide, eller om det bare bidrager til at gøre hjemmesiden mere rodet end den behøver?

Også her kan det være en fordel at få en bekendt til at gennemgå hjemmesiden kritisk – hvad synes de er relevant, og hvad er overflødigt?

Vælg de rigtige farver til de rigtige ting

Farver kan bruges til at manipulere øjet til at kigge i bestemte retninger – hvorfor man ofte giver knapper og andre vigtige elementer en kontrastfarve for at lokke øjet til at kigge på det. Hvis du kigger på vores hjemmeside – www.bricksite.dk – så vil du se, at vi bruger en kraftig grøn farve som kontrastfarve til bl.a. knapper.

Det allervigtigste, når du skal anvende farve til at fange opmærksomheden fra dine besøgende, er at der er en høj kontrast mellem farven på elementet og farven på baggrunden. Som udgangspunkt kan du altid tænke, at kontrastfarver er “mørk/lys”, men for at være på din sikre side, så kan du tjekke kontrasten mellem to farver på en “contrast checker” hjemmeside – som eksempelvis www.webaim.org/resources/contrastchecker/. Indtast HEX-koderne på dine to farver og se, hvor højt kontrastration for farverne er; jo højere, jo bedre.

Afrunding

Dette var en kort introduktion til, hvordan du kan organisere din hjemmeside, så den fanger dine besøgendes opmærksomhed. Det er ikke nødvendigvis udtømmende, men det er nogle gode tommelfingerregler til at optimere sit hjemmesidedesign. Vi vil endnu en gang understrege, at det er meget effektivt at få andre til at kigge hjemmesiden igennem og komme med deres holdning – de ser nemlig helt sikkert noget, som du ikke selv ser. God fornøjelse!

Læs mere