Mikroinfluencere – hvad kan du bruge dem til?

Influencer

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ordet influencer er nok ikke nyt for dig – men måske mikroinfluencer er. Influencere er på mange måder den mest effektive markedsføringsform i hvor tid – og med stor sandsynlighed følger du selv nogen på dine sociale medier, der arbejder som influencer. Vi vil i dette indlæg gennemgå, hvad en influencer er, og hvordan du kan gøre brug af dem i din markedsføring, hvad end du er en lille eller stor virksomhed.


Hvad er en influencer?

Oversat fra engelsk betyder “influence” at påvirke – og det er egentlig også det, som influencerere gør. Det er mennesker, der i deres professionelle liv lever af at bruge deres ansigt udadtil som reklame og påvirker deres følgere til at købe specifikke produkter, som de markedsfører gennem samarbejde med forskellige virksomheder. Dette kan de gøre, da de over tid har skabt troværdighed blandt deres audience – altså dem, der følger deres platforme. De opbygger et brand omkring deres person, som de bruger til at kommunikere forskellige produkter ud til deres følgere – udover deres organiske content, som de bruger til at vedligeholde deres troværdighed med.


Hvorfor virker influencer-marketing?

Vi bliver som mennesker udsat for utrolig meget push-markedsføring – altså markedsføring, som vi bliver vist uden at have “bedt” om det. Det er alt lige fra annoncer på sociale medier, TV-reklamer, reklamer i bybilledet m.v. Disse reklamer opfatter rigtig mange af os som støj, hvilket betyder, at vi automatisk sorterer det fra – og oftest kun lægger mærke til reklamer fra brands med meget stort kendskab eller ting, der provokerer eller overrasker.

Influencer-marketing derimod er noget, som vi aktivt selv vælger at følge med i. Vi følger oftest influencere, fordi at de taler ind i vores interesser – det kan være boligindretning, mode, teknik, rejser, mad eller lignende. Derudover er det en menneskelig ting at være nysgerrig omkring andres liv, hvilket influencere ofte deler rigeligt ud af. Som følgere vil vi oftest sidde med følelsen af, at vi “kender” de influencere vi følger, og derfor er vores tillid til dem også høj. Man kan sammeligne det lidt med den tillid, som man har til ens venner og bekendte – omtaler de et produkt, vil vi oftest være meget tilbøjelige til at købe samme produkt, hvis vi er på udkig efter noget lignende.

Derfor er det helt naturligt, at vi automatisk vil være mere tilbøjelige til at købe de produkter, som en influencer viser os på sin platform. Man kan kalde det en form for digital “mund-til-mund” markedsføring, hvilket klart er den allerstærkeste markedsføringsform, man kan få. Forskellen er, at du her kan betale dig fra det.
 


Hvor kommer “mikro” ind i billedet?

Fordi at influencermarketing er så effektivt, så kan det også rigtig hurtigt blive en dyr fornøjelse for virksomheder – influencere lægger nemlig et meget stort arbejde i at udarbejde det rigtige content til deres målgruppe. Man skal nemlig huske på, at man som følger lægger sin tillid hos de influencere, man følger, og at deres virksomhed afhænger af, at de kan opretholde denne tillid, hvorfor det er vigtigt, at det content, de leverer – sponsoreret eller ej – lever op til deres personlige brand.

Dog er det oftest de helt store influencere, der er meget dyre at samarbejde med. Men faktisk er størrelsen af influencerens audience ikke nødvendigvis afgørende for effektiviteten af deres markedsføring – tit kan de små influencere være lige så effektive at arbejde med.

Hvornår er man mikroinfluencer?

Man måler influenceres størrelse i mængden af deres følgere – jo flere følgere, jo bedre. Det er dog ikke helt retvisende, da det lige så meget handler om følgernes engagement i det indhold, influenceren laver; og dette kan ofte være højere hos mindre influencere. Størrelsen på mikroinfluencere defineres forskelligt alt efter, hvem man taler med, men som udgangspunkt vil en god tommelfingerregel være, at det er mellem 1.000 og 50.000 følgere. Nogle siger sågar mellem 1.000 og 10.000 følgere. Generelt er det oftest billedet, at jo lavere antal følgere, jo højere engagement.

Tit lever mikroinfluencere ikke af at arbejde som influencere, hvilket også gør, at de er billigere at samarbejde med. Priser afhænger naturligvis af arbejdets udformning – det kan være alt fra et længerevarende samarbejde, der aflønnes enten via direkte betaling eller i produkter fra virksomheden.


Hvordan vælger du de rigtige mikro-influencere til din virksomhed?

Det er afgørende – både for influenceren og virksomheden – at samarbejdet er harmonisk, da det ellers vil skade troværdigheden for begge parter. Vi har herunder prøvet at klarlægge den proces, som man som oftest vil gennemgå i udvælgelsen af influencere:

Definer din målgruppe

Egentlig burde dette ikke være noget, du udelukkende gør fordi, at du skal arbejde med en influencer. Du bør generelt have et klart overblik over, hvem din målgruppe er, og hvordan du kommunikerer med dem.
 

Undersøg markedet af influencere

Hvis du er helt ny hvad angår influencere, så skal du som det første undersøge, hvilke dominerende profiler, der findes inde for dit interesseområde. Der er flere måder at gøre det på, og vi ville nok starte med at lave en Google-søgning – hvis dit område er boliginteriør, kunne du eksempelvis lave en google-søgning, der lyder således: “bolig influencere Danmark”. Hvis du er heldig, så dukker der lister eller artikler op med nogle førende profiler.
Derudover kan du søge via hashtags – hvis vi forsætter bolig-eksemplet kan du f.eks. søge efter følgende hashtags på Instagram: #interiør #boliginteriør #boligdesign #skandinaviskhjem og lignende. Vælg søgefunktionen “Relevante”, som oftest vil vise dig de posts med højest engagement. Du kan se, hvem der har lavet opslagene med hashtagget, og så kan du se, hvilke andre profiler, der minder om dem.
En anden metode, som du kan bruge, hvis du selv har en Instagram-profil til din virksomhed, er at kigge på dine egne følgere – hvem følger de? Oftest vil der være nogle, der passer ind i dine kriterier blandt dem.
 

Klarlæg, hvad dine mål med influencersamarbejdet er, samt hvad dit budget er

Det er afgørende, at du ved, hvad du gerne vil have ud af et influencer-samarbejde, inden du igangsætter det. Oftest vil det være kendskab – men naturligvis også salg i din virksomhed. Dine forventninger skal selvfølgelig passe til det, hvad du kan tilbyde influenceren – hvis du “betaler” dem med to plakater til en værdi á 500 kr., så skal du også sætte dine forventninger derefter. Sørg for, at det du tilbyder virker relevant for deres brand – og overvej, om du eventuelt skal lade dem afholde en konkurrence for deres følgere med et af dine produkter.
 

Udvælg dem, der passer ind i dit brand-image og kontakt dem

Når du har styr på din målgruppe, influencer-scenen i dit område samt mål og budget for samarbejdet, så kan du begynde at kontakte de influencere, du finder mest relevante. Husk, at dine mål og budget skal stemme overens med de influencere, du henvender dig til. Oftest står det på influenceres Instagram, om de helst vil kontaktes via mail eller over en besked på appen.

Lav en aftale omkring samarbejdet

Inden I starter samarbejdet, så sørg for, at der er rene linjer fra begge sider – hvad forventer du, hvad forventer influenceren, og hvordan måler I effektiviteten af samarbejdet? Oftest vil influenceren have nogle foretrukne måder at gøre det på. Sørg for at have en skriftlig aftale (det behøver ikke være en kontrakt, bare I har det på skrift, så der er rene linjer) over samarbejdets udformning. Hav styr på, om du blot giver influenceren en gave, som de kan vælge at omtale, eller om I rent faktisk har indgået et samarbejde.


Afrunding

Som virksomhed er det vigtigt at huske på, at selvom det kan føles som om “bare” at forære et produkt væk til en potentiel kunde, så svarer det, at arbejde med en influencer, til at arbejde med et hvilket som helst andet marketingbureau – hvilket man som virksomhed har ansvar for at huske og respektere; influencere er virksomheder, også mikroinfluencere. Influencermarketing kan give dig uvurderlige kunder, der har troværdighed til din virksomhed allerede inden køb af dit produkt, hvilket normalt ikke er normen

Vi håber, at dette indlæg har givet dig mod på selv at give dig i kast med influencermarketing – om ikke andet så bare at undersøge markedet for, hvilke influencere der findes derude inden for dit område.

Læs mere