15 nemme marketingstrategier for små virksomheder

15 nemme marketingstrategier

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

De fleste, der driver en virksomhed, ved godt, at det er afgørende at have en marketingstrategi for at skaffe nye kunder. Men i små virksomheder kan tiden ofte være knap, og det gælder derfor om at vælge sine kampe med omhu – hvorfor marketing tit er en af de områder, der bliver nedprioriteret. Det er meget naturligt, at man vælger at prioritere ens nuværende kunder – det er trods alt der, pengene ligger lige i øjeblikket. 

Det betyder dog ikke, at det er optimalt helt at fjerne fokus fra marketing – også selvom det måske ikke er din stærke side, og du hellere vil bruge tiden på noget andet. Vi har derfor lagt hovederne i blød og defineret 15 små marketingstrategier, som du nemt og hurtigt kan anvende. Du kan vælge blot at bruge en enkel af dem eller arbejde med flere på én gang. Lidt er nemlig bedre end ingenting.

Lav en professionel hjemmeside

Læg dit fokus på din hjemmeside – lav eller få lavet en super professionel hjemmeside, der allerede ved første øjekast overbeviser den besøgende om, at du er det helt rigtige og mest kompetente valg for dem. Du kan selv lave din hjemmeside, men hvis dette er dit eneste marketing-element, så vil vi nok anbefale, at du får en professionel grafiker til at kigge den igennem. 
Læs vores tips til en professionel hjemmeside her.
 

Udarbejd en god pitch og lav en masse opsøgende salg

Dette er nok den mest tidskrævende marketingstrategi, og vi kan kun anbefale den, hvis du primært sælger meget store produkter eller services B2B. Udarbejd en skarp pitch på maks et par minutter (man bruger ofte ordet “elevator-pitch”, da den skal kunne fremsættes på en tur i en elevator), udvælg dine leads og start arbejdet med at ringe rundt. Hårdt arbejde, men ofte giver det gode resultater. 

Lav en blog

Alle elsker at få ny og gratis viden, hvorfor blog-mediet ofte er meget populært hos mange virksomheder. Særligt hvis du sælger en service, så kan du bruge din blog til at give gode tips og tricks til dine kunder, som så eventuelt kan se fordelen i at tilkøbe ekstra viden hos dig. 

Fokuser på content marketing

Content = indhold. Lægger du dit fokus på contentmarketing, så handler det egentlig blot om, at du laver en masse indhold til dine sociale medier. Dette er oftest mest optimalt, hvis din målgruppe er i den gruppe, der bruger sociale medier. Derudover er det vigtigt at overveje, om du har overskud til at lave dette indhold – oftest ved man godt, om man er typen, der kan lide at dele ting på sine sociale medier. Hvis ikke, så vil vi måske anbefale, at man vælger en anden strategi. 
 

Tilbyd dig som gæsteblogger på relevante platforme

Har du noget viden om et specifikt område, der kan være til gavn for andre? Så tilbyd at dele denne viden! Tit er det interessant for store bloggere – om det er virksomheder eller influencere – at have gæstebloggere med relevant viden til at skrive et indlæg på deres blog. Lav en omgang grundig markedsresearch og se, om der er blogs, du mener harmonerer særligt godt med netop din viden. Det er en hurtig og nem måde at få adgang til et stort publikum på, der allerede har valgt at give deres tillid til den blogger, du skriver for. Derfor er det også meget vigtigt, at du skriver et godt, relevant og sandt indlæg, og at du har ressourcerne til at følge op på de eventuelle kunder, der kommer ud af det. Ellers ødelægger du tilliden til både dit eget brand og den blogger, du skriver for – og det er ikke optimalt. 
 

Fokuser på organisk SEO

Hvis du eksempelvis er i en branche eller geografisk område, hvor du er en af de større udbydere på dit marked, så kan det være relevant at fokusere særligt på organisk SEO. Du kan gøre det selv (der er masser af gratis guides derude) eller du kan vælge at hyre et bureau til det. Det gode ved at have fokus på organisk SEO er, at kunderne allerede er varme – de søger nemlig allerede efter den ydelse, du kan tilbyde dem. Du skal derfor ikke overbevise kolde leads om, at de har behov for det, som du kan tilbyde – det ved de nemlig allerede. 
Læs vores blogindlæg om SEO her. 

Prøv at opnå medieomtale

Kan du noget sejt og helt unikt? Noget, som ikke er gjort før, eller som er så vildt, at andre snakker om det? Overvej, om din marketingstrategi skal være PR-baseret. Skriv en pressemeddelelse eller tag fat i din lokale ugeavis og hør, om de eventuelt har lyst til at skrive en artikel om dig og din virksomhed. Oftest er lokalaviser interesserede i iværksættere, der kan fortælle historier fra lokalmiljøet. 
 

Send e-mailmarketing

Du får sikkert selv stakkevis af nyhedsmails – og deriblandt er der stensikkert nogen, du altid sletter, og nogen, du altid læser. Overvej, om du kan have gavn af at skrive nyhedsbreve ud til dine kunder – det kan være alt fra gode og gratis tip til rabatkoder eller specielle tilbud. E-mailmarketing kan være super effektivt hvis man ønsker at skabe en relation til sine kunder, så de forlænger deres lifetime value. 

Gå lokalt

Hvis du er fysioterapeut, negletekniker, frisør, zoneterapeut, psykolog eller en hvilken som helst anden virksomhed, der primært har kunder fra lokalområdet, så kan det være en idé udelukkende at fokusere på at få skabt opmærksomhed lokalt. Det kan du gøre ved eks. at lave flyers og lægge ud i eksempelvis den lokale sportshal, hænge plakater op på infotavler på eksempelvis skoler eller i supermarkeder, dele løsblade ud i postkasser eller lignende. Du kan også møde op til lokale arrangementer, hvor du har visitkort og flyers med. Mulighederne er mange, det gælder blot om, at så mange som muligt i dit lokalområde ved, hvem du er. 
 

Skab et community

Community-marketing er en relativt ny “dille”, men faktisk er det en ældgammel marketingstrategi. Det drejer sig egentlig blot om, at man skaber et fællesskab omkring ens virksomhed, hvor man deler de tips og gode tilbud, man har i virksomheden. I et community kan man derudover opnå en meget tættere connection med ens kunder, hvilket oftest vil betyde en større tillid. Den mest anvendte form for community-marketing er Facebookgrupper, men du kan også afholde kundearrangementer eller lignende. 
Læs vores guide til at skabe dit eget community her. 
 

Giv rabat på ydelser

Tilbud og rabatter er også en marketingstrategi i sig selv – det er meget prisfokuseret i forhold til de andre strategier, som vi har nævnt, men det kan særligt være anvendeligt for at skaffe nye kunder. Et eksempel kan være, at man som virksomhed giver 50% rabat på første service – det kan være alt fra vinduespudsning til zoneterapi – og så håber på, at nye kunder bliver vedvarende kunder. Tilbuddene kan annoncering enten via Facebook, flyers eller i din lokale ugeavis. 
 

Tag til konferencer eller messer

Denne marketingstrategi henvender sig som udgangspunkt mest til B2B-virksomheder og er også et tidskrævende foretagende. Men ofte kan det for B2B-virksomheder være relevant at tage på branchespecifikke messer, hvor man nemt kommer i snak med potentielle kunder, da alle besøgende er der fordi de har en tilknytning til branchen. Hvad end man kommer der som besøgende eller med en messestand, så er det vigtigt, at man har styr på sit visuelle udtryk. Hvis du blot er der som besøgende, så sørg for, at du har nogle lækre visitkort eller eventuelt flyers med, og er du der som udstiller, så sørg for, at din stand er top-tunet med flot og identitetsvisende materiale. 
 

Deltag i netværksevents

Der er et ton af netværksgrupper og -arrangementer i Danmark. Oftest er der til disse events rig mulighed for at møde potentielle kunder og finde eventuelle samarbejdsmuligheder. Deltagere i netværksarrangementer er alle klar på at udvide deres netværk, men pas på, at du ikke kommer til at fokusere for meget på at sælge din egen ydelse – lyt også til, hvad andre har at sige. Her gælder det også, at du sørger for at have nogle lækre visitkort og eventuelt flyers i tasken. 
 

Ræk ud efter meningsfulde partnerskaber

Partnerskaber med andre virksomheder er – ligesom det at gæsteblogge – også en marketingstrategi, hvor du gør brug af den tillid, som andre har bygget op til deres kunder. Det er en super god mulighed for at ramme en ny eller bredere målgruppe, hvor der kan befinde sig nogle potentielle kunder. Et eksempel kan være, at man som massør samarbejder med det lokale fitnesscenter – og at medlemmer derfra får 10% rabat på behandling, og at dine kunder får tilsvarende rabat i fitnesscenteret. Det er en god mulighed for at udvide sin kundekreds, og det vil oftest også munde ud i yderligere mund-til-mund marketing. 

Arbejd med mikroinfluencere

Mikroinfluencere en perfekt marketingstrategi til mindre virksomheder. Det er endnu et eksempel i rækken på, hvordan man kan udnytte andres kundegruppe i sin markedsføring. Når man arbejder med mikroinfluencere er der nogle forskellige samarbejdskonstellationer – det kommer meget an på, hvem man arbejder med. Fordelen ved denne type marketing er, at den influencer, man arbejder med, allerede har tillid fra sine følgere, og de derfor hurtigere vil få tillid til dit brand.

Læs vores indlæg om mikroinfluencere her. 

Afrunding

Det skulle gerne være muligt for dig at finde minimum én af ovenstående marketingstrategier, der passer til dig og dine ressourcer i din virksomhed. Du kan altid kombinere strategier eller tage forskellige elementer fra de forskellige og bruge i din egen personlige strategi. 

Vi håber, at du havde gavn af dette indlæg – følg os gerne på sociale medier, hvis du vil vide mere. 

Læs mere