Hvorfor er det vigtigt at definere sin målgruppe?

målgruppe

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Denne uges #torsdagstip handler om målgrupper – hvordan de fungerer, og hvad du kan bruge dem til. Det er nemlig vigtigt for små såvel som store virksomheder at vide, hvem det egentlig er, de henvender sig til. 

Hvad er en målgruppe? 

Du har helt sikkert hørt ordet målgruppe før. En målgruppe er en udvalgt gruppe af mennesker, som din virksomhed særligt henvender sig til. Målgrupper kan være både store og små, alt efter hvilket produkt du sælger i din virksomhed. Som udgangspunkt bruger man oftest ordet målgruppe i forbindelse med marketing, men faktisk er det mindst lige så relevant i forbindelse med produktudvikling m.v. 

I bund og grund handler det nemlig bare om, HVEM du servicerer med din virksomhed – og for den sags skyld også hvem du gerne VIL servicere. Ens nuværende målgruppe behøver nemlig ikke være den samme som ens ønskede målgruppe. 

Hvordan definerer du din målgruppe? 

Vores råd er, at du sætter dig ned og gennemgår, hvem der er dine kunder i virksomheden. Kig på bl.a. køn, alder, bopæl, arbejde, interesser m.v. og indsaml alle de fællestræk, som du kan. Dette vil give dig en god indikation på, hvem din nuværende målgruppe i din virksomhed er. Oftest vil der være en form for fællestræk. Det betyder ikke, at du har en målgruppe, der er en 100% homogen gruppe – men de fællesnævnere, som de har, skal du huske, så du kan anvende dem i din markedsføring. 

Det behøver ikke betyde, at det er din ønskede målgruppe. En nuværende målgruppe kan sagtens adskille sig fra den målgruppe, som du ønsker at henvende dig til på sigt. Det kan være, at du på nuværende tidspunkt primært handler med pensionister, og at du på sigt ønsker at henvende dig til et yngre publikum. 

Når man vil skifte – eller udvide – sin målgruppe, så er det vigtigt at gøre sig nogle tanker om, hvem den nye målgruppe er, hvor man finder dem, og hvad de har behov for. Det kan man gøre ved at lave såkaldt målgruppe-research. Det kan bestå af alt lige fra spørgeskemaer til interviews og gruppesamtaler – men vi ved også godt, at tiden ofte er knap, når man er selvstændig, hvorfor det kan være urealistisk at sætte tid af til grundig målgrupperesearch. Vi anbefaler derfor, at man bruger sit netværk – både privat og professionelt – til at “stikke fingeren lidt i jorden” hos mennesker, der tilhører ens ønskede målgruppe. Hvad er deres behov, deres ønsker og deres vaner? Hvor kan man komme i kontakt med dem? Find ud af så meget som muligt, som du kan tilrettelægge din drift og marketing efter. 

Kan man have flere målgrupper?

Det korte svar er: Ja, det kan man godt. Det kræver dog, at man har en skarp opdeling af, hvordan man benytter sine målgrupper – og hvilke produkter og services man tilbyder til dem. 

Rent praktisk kan ét produkt godt have flere målgrupper, som man markedsfører produktet til på forskellig vis. Det kunne være, at de to forskellige målgrupper ser vidt forskellig værdi i produktet – det kunne eksempelvis være æstetik og praktik – hvorfor man skal “sælge” to forskellige værdier omkring det samme produkt. Det kan være svært at adskille disse, men gør man det korrekt, så kan det helt sikkert skabe merværdi i ens virksomhed. 

En anden måde at have to målgrupper på er, hvis man tilbyder produkter, der henvender sig til forskellige målgrupper. Det kunne være, at man som fysioterapeut sælger bl.a. gravidmassage og sportsmassage. Det vil oftest være to radikalt forskellige målgrupper, hvorfor man naturligvis skal tænke på begge i sin marketing. 

Vi ved dog godt, at det i praksis ikke altid er muligt at differentiere – man vil sjældent designe to individuelle flyers til hver sin målgruppe. Men formålet er også blot at fortælle, at man kan benytte sig af flere forskellige målgrupper, skulle man en dag få behov for det. 

Hvad bruger du din viden om målgrupper til? 

Oftest vil man bruge sin viden om ens definerede målgruppe til marketing. Med viden om hvor ens målgruppe færdes – eks. hvilke sociale medier, som de bruger – kan man tilrettelægge sin marketing derefter. Hvis man henvender sig primært til et ungt segment, så kan man overveje, om man skal lægge sine kræfter i Instagram i stedet for Facebook, hvor unge oftere vil bruge mere tid. Herudover kan man tilrettelægge farvevalg og design herefter. 

Bruger man penge på at annoncere online, så kan man med Google og Facebooks værktøjer definere, hvem man gerne vil rette sine annoncer imod – og her kommer viden om målgrupper dig til gode. Du kan indtaste alt lige fra køn, alder og geografi til interesser, job og civilstatus. Dette gør, at du bruger dine annoncekroner mere fornuftigt – og forhåbentligt får bedre kunder. 

Afrunding

Dette var en meget kort gennemgang af, hvordan man kan arbejde med målgrupper som selvstændig. Gennemgangen er kun overfladisk, og der findes rigtig meget materiale omkring, hvordan man kan bruge det i sit daglige virke. Vi kan kun anbefale at dykke længere ned i dette emne. 

Læs mere