Skab dit eget community

Community marketing

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Du har sikkert allerede hørt et af tidens mest brugte buzzwords i marketing – nemlig “community”. Men hvad vil det egentlig sige at have et community, og er det noget, som du også kan bruge i din virksomhed?

I dag taler man meget om, at man skal skabe “brandværdi” og “tillid” hos sine kunder, hvilket vi også kun kan erklære os helt enige i. Og netop her kommer ordet community i spil, da man ved at skabe et community omkring ens virksomhed skaber enormt meget troværdighed.

Hvis man skal oversætte det groft til dansk, så betyder community-marketing “fællesskabs-marketing”, og det er faktisk også præcis det, som det er. Når vi arbejder med community-marketing, så ønsker vi at skabe et fællesskab blandt vores kunder omkring vores virksomhed – et forum, hvor vi og de kan dele erfaringer, gode råd og muligheder.

Til hvilke virksomheder er community-marketing bedst egnet?

Vi har egentlig lyst til at sige, at alle virksomheder kan få glæde af community-marketing, men der er selvfølgelig brancher, hvor det er mere relevant end andre. Oftest vil særligt konsulenter og folk, der sælger ydelser og rådgivning – i alle udformninger – kunne have god glæde af at arbejde med dette. Det kunne være bogholdere, coaches, personlige shoppere, indretningseksperter eller lignende.

Men alle kan lave et community – også selvom du er tømrer eller fysioterapeut. Det handler bare om at finde ud af, hvordan du kan skabe ekstra værdi for dine kunder, for det er nemlig det, et community går ud på. Som tømrer kunne du eks. give rådgivning om, hvordan man bedst skruer noget fast, hvilke udfordringer, der er i et hus om vinteren, eller hvordan du bygger din egen hylde. Mulighederne er mange, det gælder bare om at være kreativ og gribe dem.

Hvad kan din virksomhed få ud af et community?

Det korte svar er: Rigtig meget! Et community vil give dig en unik mulighed for at gå et ekstra skridt for dine kunder og at skabe tættere og mere holdbare relationer til dem. Derudover vil det også give dig mulighed for at give udvalgte kunder nogle specifikke tilbud, og den ekstra service vil ofte skabe den eftertragtede mund-til-mund markedsføring blandt dem, der er medlem – og derved formentlig skaffe dig flere nye kunder. Fordelene ved et community er mange – men vi vil også understrege, at det kun gælder, hvis du er opmærksom på at opretholde kvaliteten.

Hvor kan du lave et community?

Som vi ser det, så er der overordnet set to muligheder for at arbejde med community-marketing; enten via Facebook eller via et ekstern forum. Vi vælger i dette blogindlæg udelukkende at fokusere på Facebook, da det er langt det mest tilgængelige.

Oftest vil et community på Facebook fungere via en Facebook-gruppe, hvor personer kan anmode om at blive medlem. Man kan i sådan en gruppe vælge, at nye medlemmer skal svare på en række spørgsmål for at kunne opnå medlemskab, og på den måde kan du sørge for, at kun relevante og godkendte personer bliver medlem af gruppen.

Sådan laver du et godt community

Vi har herunder samlet et par tips til, hvordan du bedst kan gribe community-marketing an.

Find ud af, hvad du vil opnå med dit community

Step et i at lave et godt community er, at du skal tage stilling til, hvad du vil anvende dit community til. Skal det være en ekstra service til dine allerede eksisterende kunder eller en måde at få nye kunder på? Vurder hvor i din marketing-funnel, at dit community skal være (se vores indlæg om marketing-funnels her), og indret dit indhold herefter. Vores råd er, at man altid skal passe på med at slå for stort et brød op – det bliver sjældent godt.

Afgør, om dit community kun er for kunder eller for alle

I forlængelse af ovenstående så er det en god idé at vurdere, om dit community skal være et “lukket” forum udelukkende for dine kunder, eller om det skal være muligt for alle at være med. Egentlig vil det oftest afgøres af, om du ønsker at bruge dit community til at skaffe flere kunder eller til at give værdi til nuværende.

Beslut, hvad dine medlemmer skal få ud af at være en del af dit community

Som udgangspunkt vil man altid bruge sit community til at give noget ekstra værdi til sine kunder i form af gode råd, vejledning, tilbud eller andet. Man kan dog også bruge det til at skabe et åbent forum for sine kunder, hvor de hver især kan dele oplevelser og erfaringer inde for det område, dit community drejer sig om (er man kostvejleder, så kunne det eksempelvis være vægttab eller lignende). Dermed kan man – udover blot at give værdi fra virksomhedens side – skabe et sted, hvor ens kunder kan sparre og opleve et fællesskab med hinanden.

Læg en plan for indhold og opbygning af dit community

Når du har besluttet dig for de ovenstående elementer, så er vores råd, at du lægger en plan for indholdet i dit community på samme fod som du ville lægge en plan for din almindelige markedsføring. Hvilke opslag skal du lave hvornår? Lav en plan nogle måneder ud i fremtiden, så det er mere overskueligt for dig at opretholde.

Afrunding

Vi håber, at du i dette lille indlæg er blevet lidt klogere på, hvordan du kan bruge community-marketing mest effektivt i din virksomhed. Vi vil ikke lyve for dig, det er hårdt arbejde at vedligeholde, men hvis man bruger det rigtigt, så kan man opnå utroligt positive resultater. Hvis du beslutter dig for at prøve kræfter med det, så skriv gerne til os på marketing@bricksite.com – eller del dine oplevelser i vores Facebookgruppe “Bricksite Brains”.

Læs mere