loading

Billeder og digital kommunikation

Et bud på fremtiden indenfor billeder og digital kommunikation
Man siger ofte, at sprog skaber virkelighed og mener her det skrevne ord. Imidlertid er der noget, vi husker langt bedre end både det talte og skrevne ord. Nemlig billedet.

Efterhånden som vi online kaster os stadigt mere over billedmediet, er vi også blevet langt klogere på, hvad dette medie egentlig er i stand til.

Der sker i øjeblikket dramatiske forandringer i billedbranchen. Vidste du eksempelvis, at der hvert andet minut bliver taget flere billeder, end der eksisterede i alt for 150 år siden?

En ny dansk virksomhed har skabt en Netflix-lignende søgemaskine med millioner af flotte fotos. Deres mission er at gøre flotte fotos og videoer mere tilgængelige for danske virksomheder. Den vinkel på branchen skaber nogle gange spørgsmålet om, hvorvidt vores mål er at gøre fotografer arbejdsløse? Svaret til det spørgsmål er naturligvis nej.

Sådan vil man kunne gøre en positiv forskel
Den nye danske virksomhed hedder Jumpstory og Firmaer som JumpStory kan gøre en positiv forskel i verden på to måder:

1. De kan ruske op i en forstokket branche
Store amerikanske billedtjenester har i årtier siddet tungt på markedet og fastholdt en model, hvor de tager mindre formuer for deres billeder og undlader at betale skat af indtægterne i Danmark. Det er ikke i orden.
Hvis du tænker, at disse tjenester så i det mindste er på fotografernes side, så tager du fejl. Vidste du, at den gennemsnitlige fotograf på disse sider kun tjente 3500 kr. på alle de billeder, de tilføjede på tjenesterne i 2017? Nogle mener også, at flere af dem henter størstedelen af deres indtægter på en yderst aggressiv, juridisk fremfærd i forhold til enhver brug af et billede, der måtte antyde et brud på rettighederne af ét af deres billeder?

Det er en praksis, der vækker mindelser om musikbranchen for nogle årtier siden, og hos JumpStory mener de ikke, at denne praksis er specielt køn.

2. De kan skabe et Netflix indenfor billed- og videobranchen
Hos JumpStory er de meget inspireret af, hvad Netflix har gjort for filmbranchen og Spotify for musikbranchen. De ønsker at gøre det samme indenfor dette område, og tror på en fremtid, hvor hele diskussionen omkring copyright kommer til at ændre sig markant.

Historisk har det med billeder været sådan, at man kunne tjene mange penge på at beholde rettighederne til et foto, fordi licensindtjeningen var høj. Sådan er virkeligheden ikke længere. Kunderne vil i dag betale mindre og mindre for det enkelte billede, og i stedet flytter forretningsmodellerne sig. Lige nu uden at det kommer fotograferne eller hobbyfotograferne til gode.

JumpStory har skabt en søgemaskine med millioner af billeder – både klassiske stockphotos og hidtil usete billeder. Ud for hvert billede krediterer vi den pågældende fotograf og kilde, og det giver værdifuld eksponering af den pågældende. Derudover er det for dem, der ikke lever fuldtid af det, sjovt og meningsfyldt at få dine værker ud til mange flere mennesker. 

Derfor er de ikke i konkurrence med fotograferne
Man skal huske på, at de billeder, du finder på JumpStory, ikke er konkurrenter til de billeder, som der stadigvæk er gode penge i at tage for fotografer. Eksempelvis finder du ikke følgende typer af billeder på JumpStory:

  • Billeder af lige præcis dig
  • Billeder af din virksomhed
  • Billeder af dine events
  • Nu-og-her-fotos
  • Osv.

JumpStory er ikke Netflix for alting. De er Netflix for stemningsbilleder, metaforiske billeder og symbolske motiver. Dertil kommer snart illustrationer, ikoner og videoer.

Det er den slags ting, der typisk er super relevante i forhold til opslag på sociale medier, blogindlæg, nyhedsbreve, hjemmesider og content marketing i det hele taget.

Ingen af disse formater er oplagte for den traditionelle fotograf, og det er således to forskellige verdener og dermed også forretningsområder, vi taler om her.

Vi ved ikke altid, hvad vi har brug for
Under udviklingen af JumpStory og dialogen med deres kunder, har de fundet ud af, at brugerne langt fra altid ved, hvad de egentlig har brug for. De har måske et helt bestemt billede i hovedet, men hvis de ikke lige finder det, så føler de sig fortabt og ved ikke, hvad de så skal gå efter.

Derfor har JumpStory udviklet en smart service, som forstår indholdet af din tekst og matcher det med de mest relevante billeder. På den måde anvender vi såkaldt maskinlæring (kunstig intelligens) til at gøre det nemmere for brugerne at blive præsenteret for billeder, de ikke selv havde tænkt på – og udvider dermed også deres fantasi og kreativitet.

De har endda hørt fra brugere, at de billeder, som JumpStory foreslog dem, gav ny inspiration til at skrive videre på en tekst og forbedre dens budskab og vinkling yderligere.

Konklusion på billedbranchen
Vi lever i en tid, hvor behovet for billeder vokser eksplosivt.
Vi lever i en tid, hvor antallet af billeder vokser eksplosivt.
Vi lever i en tid, hvor de nuværende modeller ikke fungerer optimalt. Der er brug for radikal nytænkning.
JumpStory har forsøgt at give deres bedste bud på fremtiden, og hvis du vil tjekke det ud, kan du prøve deres søgemaskine på www.jumpstory.dk