Hjemmearbejde – erfaringer vi har gjort os i Bricksite-teamet

Arbejde hjemme

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Vi har – som så mange andre – brugt det sidste lange stykke tid på at arbejde hjemme hver for sig på vores forskellige hjemmekontorer. Vi skal ikke lyve, det har været en udfordring for os som for så mange andre, men efter lang tid på hjemmekontoret har vi alligevel samlet os en række erfaringer – og dem vil vi selvfølgelig dele med dig. 

Mange af jer, der er selvstændige i enkeltmandsvirksomheder, er nok udmærket klar over, hvad det vil sige at arbejde hjemme. Men der er helt sikkert også nogle af jer, hvor det er helt nyt og fremmed – og måske har I ovenikøbet ansatte, som I også skal væreleder for på afstand. Vi håber, at disse tips kan hjælpe jer lidt. Vi starter mere generelt, og derefter har vi snakket med et par af vores ansatte og fået dem til at dele deres bedste tip til en god hjemmearbejdsdag.

Få et godt chat-program, så du har styr på kommunikationen i din virksomhed

Er I flere ansatte, så er det alfa omega, at du finder en god kommunikationsplatform til den interne kommunikation i virksomheden. Ja ja, mail er super godt til nogle ting, men til helt basal og hverdagsagtig kommunikation internt i virksomheden er det også lidt formelt og langsommeligt. Hos os bruger vi Slack – et chatprogram, hvor man kan chatte både individuelt og i grupper. Derudover kan man dele filer samt implementere forskellige andre programmer, som man måske bruger i virksomheden.

Det kan også være noget så simpelt som en Facebook-chat eller gruppe eller måske Skype. Så længe I kan kommunikere enkelt og hurtigt, når I arbejder hjemme.

Hold jævnlige videomøder

Selvom skriftlig kommunikation er super effektivt, så skal man ikke undervurdere, at man altså ofte får væsentligt mere ud af at tale sammen. Derfor anbefaler vi helt klart, at man løbende ved hjemmearbejde afholder møder over eks. Skype eller Google Hangouts, hvor man lige drøfter de projekter, man arbejder på i øjeblikket. Det er derudover en rigtig god måde at holde kontakten med sine kollegaer på samt få et socialt indslag i arbejdsdagen. Vi er specielt glade for Google Hangouts, hvor man nemt og hurtigt kan koble på og dele både video og skærm.

Få et tidsplanlægnings- eller opgaveprogram, så I har overblik over jeres igangværende og kommende opgaver

Det er nok det tip, vi bruger allermest. Vi har et opgaveprogram (Monday.com), hvor vi organiserer alle vores opgaver i de forskellige afdelinger og giver dem en status alt efter, hvor de er i processen. Det er en god måde for alle afdelinger og medarbejdere at holde overblik over, hvad der foregår – også selvom man skal arbejde hjemme.

Hvis du er mere til at gøre det simpelt, så kan du også bruge et excel-ark (eks. på Google Sheets, så kan alle følge med), Microsoft Taskmanager eller andet. Der er tusindvis af disse programmer til rådighed, så det gælder bare om at finde det, der passer bedst til jeres organisation.

Et par gode tips fra nogle af os hos Bricksite

Direktørens bedste tip: Lad som om, at du skal på arbejde

“Det, som jeg har haft allermest glæde af under vores lange hjemme-arbejds-periode er, at lade som om, at jeg skal på arbejde. Jeg står op, som jeg plejer, tager tøj på, som skulle jeg på arbejde og spiser min morgenmad i køkkenet – og ikke foran computeren. På den måde holder jeg en klar rutine, og jeg føler mig derfor meget mere “klar”, når jeg så starter computeren og “tager på arbejde”. Noget, som jeg virkelig undervurderede var, hvad påklædning egentlig gør – hvis jeg sad og følte mig lidt slatten i et par gamle joggingbukser, så gik det ud over min effektivitet. Så nu tager jeg rigtigt tøj på – og i ny og næ også en skjorte. Det gør virkelig en forskel.”

Udviklerens bedste tip: Spis ordentlige måltider i løbet af arbejdsdagen

“Når jeg skal arbejde hjemme, så synes jeg det er super vigtigt, at jeg sørger for at få en ordentlig omgang frokost, som var jeg på kontoret , hvor vores fantastiske kok sørger godt for os. Lige at gøre lidt ekstra ud af maden og holde en ordentlig frokostpause gør, at jeg kan gå til “anden halvleg” af arbejdsdagen med fornyet energi.  Derudover kan man hurtigt blive fristet af snackskuffen, men jeg har fundet ud af, at det er ret vigtigt at holde sig fra den i arbejdstiden. Hvor lækkert det end er, så tager det altså ret meget af energien, hvis man kører op og ned i blodsukkerniveau hele tiden.” 

Lærlingens bedste tip: Skift udsigt i løbet af arbejdsdagen

“Jeg har ret meget energi, og når jeg er på kontoret, så plejer jeg at skifte mellem at stå op og sidde ned ved mit skrivebord. Derudover går jeg en gang i mellem ud for at trække luft eller hente en kop kaffe. Når jeg bare arbejder hjemme, så kan det godt blive meget ensformigt bare at sidde og kigge ind i den samme væg bag mit skrivebord. Derfor prøver jeg på at huske, at jeg hver time lige tager en lille udflugt på et par minutter – det kan være en tur ud i haven med hunden eller et smut ind i stuen og tage et par armbøjninger. Nogle gange kan jeg også finde på at tage min bærbar og arbejde et par timer ved køkkenbordet eller lignende – bare så der sker noget andet. Det er en god måde for mig at holde både energi og koncentration ved lige.”

Den marketings ansvarliges bedste tip: Brug tid på noget af det, du ellers ikke når på kontoret

“Vi kender det nok godt alle sammen – når man er på kontoret, så går arbejdsdagen lige pludselig, og mange af de opgaver, som man gerne ville have nået, kommer igen bagerst i køen, da der altid kommer noget ind fra højre, der er vigtigere. På hjemmekontoret er man fri for en del af disse distraktioner, og du kan derfor bruge lidt ekstra tid på at få lavet noget af det, du sjældent har tid til. Det kunne være at opdatere din hjemmeside, gøre Facebookopslag klar, skrive og følge op på gamle kunder, oprette en Instagramkonto eller andet. Mulighederne er mange, og hvorfor ikke gribe den ekstra tid til at gøre noget af alt det, du normalt må tilsidesætte? “

Supporterens bedste tip: Sørg for at have et ordentlig hjemmekontor

“Når man er vant til, at arbejdet som regel foregår fra skrivebordet på kontoret, så kan det være nemt at nedprioritere en ordentlig hjemmearbejdsplads. Jeg skal ofte arbejde hjemme, og derfor synes jeg, at det er virkelig vigtigt, at jeg har en ordentlig kontorplads derhjemme, hvor jeg føler sig godt tilpas og har nogle gode ergonomiske forhold – altså en ordentlig kontorstol og gerne en skærm, man kan koble sin bærbar til, hvis man ikke har en stationær computer. På den måde kan jeg undgå ondt i ryggen, selvom jeg sidder foran computeren hele dagen. Derudover er det også en god idé at sørge for, at der er ryddeligt og behageligt omkring en, så man ikke sidder og bliver stresset af papirbunker og gamle kaffekopper. Ligesom arbejdsmiljøet på kontoret er rent og ryddeligt, så skal man også onde sig selv at sørge for det derhjemme.”

Vi håber, at I fik gavn af det her lille indlæg – om ikke andet så et lille afbræk i jeres arbejdsdag. Selvfølgelig glæder vi os meget til at komme tilbage på kontoret igen, men faktisk har vi også fundet ud af, at det der med at arbejde på afstand sagtens kan fungere. Vi ved godt, at det selvfølgeligt er nemt at sige for os – vi driver trods alt en digital virksomhed – og at nogle af jer sikkert står i helt andre situationer. Trods alt håber vi, at I har omfavnet tiden til måske at få opdateret jeres hjemmeside eller endelig oprettet en Instagram-konto – hvad end du nu har haft lyst til. 

Lav hjemmeside

Læs mere