Google Analytics – en begynderguide til data-analyse

Google Analytics

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Du har sikkert hørt om Google Analytics, men hvad er det nu lige, at det er? Prøv at forestille dig, at du lige pludselig vidste alt om dine kunder – hvor de hørte om dig, hvad der særligt interesserede dem i din forretning og i deres liv, hvor gamle de var, og hvor de kom fra? Livet som virksomhedsejer ville da blive meget nemmere. 

Det heldige er, at der faktisk findes værktøjer, der kan fortælle dig en stor del af disse ting om de mennesker, der besøger din hjemmeside. Det bedste – og mest brugte – af disse værktøjer er Google Analytics. Analytics kan fortælle dig alt om, hvordan din hjemmeside performer (hvis det vel og mærke er sat korrekt op – mere om det senere), og så er det ovenikøbet gratis at bruge. 

Vi vil nu gennemgå lidt om, hvad Google Analytics er, hvordan du bruger det, og hvad det kan fortælle dig. 

Hvad er Google Analytics? 

Google Analytics er et analyseværktøj til dataindsamling og -analyse af hjemmesider. Du kan bruge værktøjet til at forstå, hvor dine kunder kommer fra, hvor lang tid, de bruger på din hjemmeside, hvor mange sider de besøger og meget mere. 

Derudover kan du også overordnet set se de demografiske informationer omkring dine besøgende på hjemmesiden (anonymt på brugerniveau selvfølgelig). 

Disse data kan du bruge til at forstå, hvordan din hjemmeside performer, og derefter analysere på, hvad og hvor du kan gøre nogle ting anderledes for at få bedre resultater. Som webshopejer kan du også se, hvor dine køb primært kommer fra – altså om det er folk, der finder dig på Google Ads, organisk, gennem sociale medier eller via din mail-liste. Alt sammen utrolig vigtig information til at vurdere, hvor man får mest ud af de penge eller den tid, man bruger på markedsføring. 

Man skal dog være klar over, at Google Analytics er et meget stort værktøj, og det kræver, at man bruger tid på at sætte det op og lære det at kende førend man får noget konkret ud af det. Der findes en del guides på Youtube, der kan give et overblik over disse ting. 

Hvordan implementerer du Google Analytics?

Det er individuelt fra hjemmeside til hjemmeside, og man kan vælge flere forskellige måder at gøre det på. Vi tager herunder udgangspunkt i vores hjemmesidesystem, Bricksite, men processen er som udgangspunkt det samme: 

  1. Lav en Google Analytics konto – har du en Googlekonto allerede bruger du bare den til at logge ind med. 
  2. Følg de steps, som systemet fortæller – opret din side og tracking ID. 
  3. Klik på “Admin” knappen i bunden af siden og vælg tracking info. 
  4. Klik på din tracking kode (ser oftest sådan ud: UA-xxxxxxxx-x) og kopier den. 
  5. Gå ind på din Bricksite hjemmeside i Editor, klik på SEO og indsæt i feltet til Google-ID. 
  6. Udgiv din hjemmeside. 

Du kan eventuelt læse vores hjælpeguide her: https://help.bricksite.net/hc/da/articles/115005008834-Besøgsstatistik-Google-Analytics

Forstå data fra Google Analytics

Én ting er, at du får en masse data indsamlet, noget andet er at forstå dem. For at få det mest optimale ud af din Google Analytics er der nogle specifikke områder af værktøjet, der er gode at kende til, og hvor du kan finde de data, der oftest er relevant for langt de fleste virksomheder.

Startside

Startsiden i din Google Analytics giver dig et billede af, hvordan situationen på din hjemmeside er og har været de seneste x antal dage (kan indstilles efter ønske). Du kan bl.a. se besøgstal, aktive brugere i øjeblikket, fordeling mellem anskaffelseskanaler, geografi, klokkeslæt for besøg, mest besøgte sider, enhed, brugerfastholdelse osv. Alt i alt er startsiden et hurtigt overblik over den generelle situation på din hjemmeside, og om ikke man sætter sig ind i andet, så bør man i hvert fald sætte sig ind i dette. 

Google Analytics
Startside på Google Analytics – et generelt overblik over din hjemmesides performance.

Målgruppe

Målgruppe-delen af Analytics er meget spændende, da du her kan se, hvem dine besøgende faktisk er. Du kan bl.a. se fordeling af alder og køn, interesseinddeling (vurderes på, hvor brugeren ellers bruger tid på nettet), hvor i verden/landet dine brugere befinder sig, hvilken enhed de bruger, hvilken browser de bruger og meget andet. Disse data kan være super brugbare, lad os prøve at give eksempler på hvordan: 

Eksempel 1: Du kan se i din Analytics, at mange af dine brugere ser din hjemmeside via deres mobil – derfor er det måske en god idé at gå dit mobildesign igennem en ekstra gang og måske optimere det. 

Eksempel 2: Du kan se, at langt de fleste af dine brugere besøger din hjemmeside mellem 10 og 12 om formiddagen. Måske skal du overveje at implementere et chatmodul i dette tidsrum, så du kan svare på deres eventuelle spørgsmål. 

Eksempel 3: Du kan se, at størstedelen af dine besøgende er mænd i alderen 40-45 år. Hvis det stemmer overens med din målgruppe helt generelt, og det typisk er dem, der køber mest hos dig, så kan du måske overveje at målrette din annoncering mod denne gruppe også?

Målgruppeværktøjet giver dig super mange fordele i forhold til at tilrettelægge din onlinestrategi fremadrettet, og vi anbefaler helt sikkert, at man holder øje med dette. 

Anskaffelse

Ordet giver måske sig selv, men punktet anskaffelse i Analytics fortæller, hvordan dine brugere er fundet ind på din hjemmeside, og hvordan de har opført sig derinde. 

Som udgangspunkt anbefaler vi, at man under “Anskaffelse”vælger punktet “Al trafik” og herunder “Kanaler”. Her kan du se en inddeling over de kanaler, som dine brugere tilgår din hjemmeside fra. Som udgangspunkt inddeles det i:

  • Betalte søgninger (altså Google Ads)
  • Organiske søgninger (altså de Google-resultater, hvor du ikke har betalt for Google Ads)
  • Direkte (dem, der går direkte ind på www.dinhjemmeside.dk)
  • Social (eksempelvis via Facebook eller Instagram)
  • Email (hvis du sender nyhedsbreve)
  • Referral (når folk klikker på et link, de har fået af en anden)
  • Andre

Har kan du se, hvor mange nye brugere, de enkelte kanaler genererer, hvor lang tid de bliver på din side, hvor mange sider de besøger og eventuelt om de køber noget eller gennemfører et af dine andre opstillede mål. 

Adfærd

Denne del af Analytics er ret spændende, hvis man gerne vil arbejde med at optimere sin brugerrejse – her kan man nemlig se, hvordan ens brugere færdes på hjemmesiden. Det er et stort emne at skulle forklare dette i detaljer, men helt sikkert sjovt at nørde i. Vi anbefaler, at man særligt bruger tid på at kigge på det punkt, der hedder “Adfærdsflow”, hvor Analytics genererer et flow over, hvor folk ender henne på din side i 1., 2., 3. osv. klik – og hvor de falder fra henne. Dette kan man bruge til at optimere sin brugerrejse – hvis der er en side, hvor besøgende falder fra i stor stil, så skal man nok overveje at kigge den efter i sømmene, så man kan nedsætte frafaldet. 

Opsummering

Det var en relativt kort gennemgang af Google Analytics. Det er et meget effektivt værktøj, som vi helt sikkert anbefaler, at man bruger på sin hjemmeside – om ikke andet så for nysgerrigheden. Data og viden er “magt”, og jo mere viden du har om dine kunder, jo bedre kan du gøre oplevelsen for dem, og jo flere salg skulle de gerne ende med at foretage; hvilket jo i sidste ende altid er det, man jagter som virksomhed. 

God fornøjelse med at analysere data!

Læs mere