8 tips til at skrive de bedste tekster til din hjemmeside

Sådan skriver du gode tekster til din hjemmeside

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

#torsdagstip – 8 tips til at skrive de bedste tekster til din hjemmeside

Vil du gerne skrive tekster, der tiltaler og tiltrækker kunder? Det kan vi godt forstå (det vil vi også, og det er altså ikke altid så nemt, som det lyder). Men vi har prøvet at gøre det lidt nemmere for dig ved at samle 8 tips til at skrive de bedste tekster til din hjemmeside, nemlig:

1. Kend din målgruppe
2. Giv læseren værdi
3. Start med det vigtigste
4. Gør det simpelt og kort
5. Undgå intern branchesprog
6. Vær opmærksom på stavefejl
7. Indsæt call-to-actions i teksten
8. …Gør dig umage med din typografi


Skriv gode tekster til din hjemmeside


1. Kend din målgruppe
Selvom du måske synes, at det er den evige sang om igen, så er det afgørende for at skrive gode tekster, at du kender din målgruppe. Alder, interesser, job, samfundsklasse – vi kunne blive ved – er alt sammen afgørende for, hvilket sprog du kan bruge på din hjemmeside.
Derudover er det også vigtigt at forstå, hvad deres behov er – som udgangspunkt løser du som virksomhed altid et problem for din målgruppe, og det er vigtigt at få lagt vægt på, hvordan lige netop DIN virksomhed løser dette problem på den bedst mulige måde. For at klarlægge dette, så kan du evt. spørge din målgruppe via et spørgeskema – eller blot, når du taler med dem.

2. Giv læseren værdi
Hvad har din læser brug for at vide – det er naturligvis helt afgørende for at skrive indhold til sin hjemmeside. Men derudover kan du også prøve at tænke over, hvordan du kan give din læser noget “mere for pengene”; kan du give dem et godt tip, der kan hjælpe dem i deres hverdag? Prøv at flette det ind i dine tekster, hvor det giver mening.

3. Start med det vigtigste
Du kender sikkert følelsen af, at du hurtigst muligst vil finde de vigtige informationer, du besøger en hjemmeside for – det kunne være, hvad virksomheden kan tilbyde eller hvad det koster. Langt de fleste mennesker har det sådan; de orker ikke at lede efter information, de skimmer hurtigt en sides indhold, og hvis de ikke finder, hvad de skal bruge, så går de hellere videre til en anden hjemmeside. Så sørg for, at du hurtigt får fortalt det vigtigste først – så kan du altid uddybe efterfølgende.

4. Gør det simpelt og kort
Vi kender det selv – man vil bare gerne fortælle ALT det, som man selv synes er fedt ved sin virksomhed. Men tænk på, hvordan kunden har det i den modsatte ende. Det er selvfølgelig nødvendigt at informere kunden om “need to know” ting, men pas på med at gøre alt for langt derudover. Ja, du har en fantastisk hund, laver en virkelig god lasagne med champignoner og har brugt din barndom på at læse alle Anders And blade, men det behøver en kommende kunde ikke at vide, når de besøger din “Om” side – en oversigt over din uddannelse og et par linjer om dig selv er tilstrækkeligt.

5. Undgå internt branche-sprog
Denne her kan være svær, for det er jo ikke altid, at man opdager, når man bruger branchesprog, fordi man selv er så indforstået med, hvad det betyder. Men for dine kunder er det altafgørende, at de kan forstå hvert et ord på din hjemmeside uden at skulle bruge en ekstra indsats på at slå dem op – på den måde undgår vi at sætte kunden i en situation, hvor de føler sig uvidende, hvilket er vigtigt for vores troværdighed som virksomhed.

6. Vær opmærksom på stavefejl
Du tænker måske, at det giver sig selv – men det er ret vigtigt lige at læse sine tekster igennem for stavefejl, for det er altså ikke særlig professionelt (finder du nogen i dette indlæg, så send en mail til support@bricksite.com, så kvitterer vi med en måneds ekstra Premium oveni dit abonnement*).
Få eventuelt en anden til at læse korrektur for dig – som “forfatter” bliver man tit blind på sine egne fejl.

7. Indsæt call-to-actions i teksten
Det, som vi ønsker med vores hjemmeside er jo, at de besøgende ender med at blive kunder i vores virksomhed. Sørg derfor for, at indsætte call-to-actions i teksten, så dine besøgende nemt kan booke eller kontakte dig. Hvis du er fysioterapeut kunne et eksempel for eksempel være, at du under beskrivelsen af dine behandlinger har en sektion, hvor du skriver “Trænger du til en fuldkropsmassage? Bestil din tid i dag *knap: bestil tid* ”

8. … Gør dig umage med din typografi
Selvom man måske kunne tro det, så er det altså ikke ligegyldigt hvilken typografi, man bruger. Det er afgørende for, om en besøgende orker (eller er i stand til) at læse din tekst. Sørg for:

– at din tekst har en god og læsbar størrelse (hellere for stor end for lille)
– at den skrifttype, som du vælger, er læsbar (uden fødder, ikke for tynd/tyk og ikke “skråskrift”)
– at farven har en passende kontrast til baggrunden (brug mørke farver på lyse baggrunde og lyse farver på mørke baggrunde)






*gælder kun allerede eksisterende Premium-abonnementer

Læs mere