6 tips til en god brand identitet

Brand identitet

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Du har sikkert hørt om udtrykket “brand identitet” – men hvad er det nu lige, at det er? Er det noget, som du skal betale et reklamebureau for at lave, og er det kun forbeholdt store virksomheder? Vi prøver at fjerne mystikken omkring brand identitet og giver dig nogle helt konkrete tips til, hvordan DU kan lave din egen brand identitet – lige meget om du har en stor virksomhed med 20 ansatte eller bare har en lille fritids-biks.

Hvad er en brand identitet?

Det er faktisk ikke så svært og mystisk, som det måske lyder. En brand identitet er det, du som virksomhed vælger at vise verden i din kommunikation. Det består af dit logo, dit farvevalg, dine designelementer, men også den måde, hvorpå du snakker med dine kunder på.

Faktisk kan man godt sige, at der er to aspekter af brand identitet – den visuelle og den kommunikative. Sammen danner de din identitet som virksomhed, og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at de taler i samme retning og ikke modstrider hinanden.

Du kan naturligvis helt selv styre, hvad du gerne vil udstråle i din brand identitet, men du kan ikke styre, hvad modtageren (som jo oftest er dine kunder) opfatter. Derfor er det vigtigt at sætte sig ned og gøre sig nogle klare overvejelser om, hvordan man skal håndtere sin identitet. Det kan være noget, du gør alene – og har du medarbejdere, så kan et godt tip være at holde en workshop, hvor I snakker om, hvad I føler, at I skal udstråle som virksomhed. Ud fra dette kan I lægge en strategi, som omfatter det visuelle udtryk og den kommunikative stil.

Der er naturligvis forskel på, om du er en lille enkeltmandsvirksomhed, der tilbyder zoneterapi, eller om du er en mellemstor virksomhed med 50 ansatte, der tilbyder rådgivning i finansbranchen. Men teknisk set er processen den samme, og det er den, vi har samlet en række tips til herunder.

Tip nummer 1 – undersøg normerne for din branche

Når man ikke arbejder med kommunikation til dagligt, så kan det være svært at have en idé om, hvordan forskellige brancher kommunikerer, og hvordan normen for brand identitet er hos de forskellige virksomheder. Så første step, når du som virksomhed skal arbejde på at lave en brand identitet er, at du skal ud og undersøge, hvad dine konkurrenter i branchen gør. Der er ikke noget krav om, at du skal gå i samme retning som dem, men under alle omstændigheder er det en god idé at kigge på, hvordan normen er. Kig på, hvilke farver, der bliver brugt på dine konkurrenters hjemmesider, hvordan billedstilen er, om de skriver i en bestemt stil – indsaml al den information, du kan finde for at danne dig et reelt billede af den generelle stil i branchen.

Når du har indsamlet al information kan du overveje, om du vil følge trop i samme stil, eller om du måske hellere vil bryde ud af de fastlagte rammer og gøre noget helt andet. Begge dele kan have sine fordele, og det er helt op til dig, hvad der føles rigtigt.

Tip nummer 2 – beslut dig for, HVAD du gerne vil udstråle og sige – og til HVEM?

I forlængelse af din research af branchen, så skal du nu finde ud af, HVEM din virksomhed er, og hvad den skal udstråle. Hvordan gør du så det?

Vi anbefaler, at du starter med at lave en brainstorm på, hvem din virksomhed er. Nedskriv alle de værdier, du forbinder med virksomheden – og udvælg derefter de fem vigtigste. Det kunne være god kundeservice, plads til alle, kvalitetssikring, humor, hjælp i svære tider, ærlighed m.v. Skriv dem ned på et stykke papir og behold det igennem hele processen. Hvis du er rigtig god, så printer du dem ud og hænger dem op.

Herefter skal du kigge på, hvem din målgruppe er – hvem er dine typiske kunder? Kig på deres alder og køn, deres interesser, hvor de bor, hvad deres behov er. Måske du har mere end én målgruppe – men som udganspunkt har de fleste én primær målgruppe. Prøv at opbygge en persona på din primære målgruppe; altså en personbeskrivelse, hvor du ud fra dit kendskab til din målgruppe dybdegående beskriver, hvem de er, og hvad de laver.

Denne persona kan du bruge til hele tiden at tænke over, om den vej du vælger for din identitet, vil blive tolket korrekt af den type person, du snakker til. Hver gang du tager et tiltag for din kommunikation skal du tænke “Hvordan vil Persona X opfatte det her?”

Tip nummer 3 – få styr på dit logo

Når du laver en ny identitet på et bureau, så vil man som udgangspunkt altid starte med logoet, da det er et element man bruger til at lægge stilen for den resterende kommunikation. Men husk, at logoet ikke er udgangspunktet for identiteten – det er de to foregående tips.

Det kan godt virke som en stor opgave at få lavet et logo – og det er det i bund og grund også. Vi vil ikke gå i dybden med logo her, men i stedet for henvise til vores tidligere blogindlæg med gode råd til, hvordan du får et logo uden at betale en grafiker for det – læs det her.

Sørg for, at du har dit logo i de filtyper, som man kan få brug for i forskellige scenarier – PNG, SVG, JPEG, PDF og .ai. Det er ret vigtigt, at du i hvert fald har dit logo som en vektorfil (eks. en SVG), da det skal bruges i mange tilfælde – som eks. skilte, tøjtryk m.v.

Tip nummer 4 – få styr på de resterende designelementer

I ordet identitet, så ligger der også implicit “kontinuitet”. For at have en identitet, der rent faktisk virker, så skal den være kontinuer og genkendelig. Derfor er det vigtigt, at du får styr på, hvilke elementer, du anvender i den visuelle del af din brand identitet. Som udgangspunkt favner det over fire dele:

Farver
Udvælg din pallette af farver, som skal bruges til din virksomheds identitet. Som udgangspunkt vil farverne være tilstede i logoet – måske ikke alle, men blot en eller to – og derudover blive brugt til alle de elementer, der er i identiteten. Det er vigtigt at fastholde sit farvevalg, da dine kunder dermed hurtigt vil kunne kende den kommunikation, de modtager fra dig.
Hvis du mangler inspiration til farvevalg, så har vi samlet nogle af 2020s bedste farvetrends her.

Typografi (skrifttyper)
Selvom man måske tænker, at det ikke har den store betydning, hvilken skrifttype, man skriver med, så er det faktisk super vigtigt at bruge de samme skrifttyper i sin kommunikation for ikke at det ikke kommer til at virke rodet. Anbefalingen er, at man MAKS bruger to forskellige skrifttyper i alt – det er svært at få flere til at se harmonisk ud.

Grafiske elementer
For nogle er det en central del af ens visuelle kommunikation, at man bruger forskellige grafiske elementer til at binde identiteten sammen. Det kan være alt lige fra en række ikoner, en tegning, en cirkel eller en enkel linje. Igen er det vigtigste, at man er konsekvent omkring, hvad man bruger og hvordan. Sørg for, at dine grafiske elementer er lavet i samme farver, som du har valgt til din identitet.

Billedstil
Igen et punkt, som man måske hurtigt overser. Det er ikke ligegyldigt hvilken billedstil, man vælger til sin identitet. Bruger du sort-hvid billeder, så vær konsekvent. Vælger du romantiske naturfotos, så vær konsekvent. Bruger du professionelle billeder fra din klinik taget i et specielt lys, så vær konsekvent.

Vi tænker, at I forstår pointen – være konsekvent i dine valg hele vejen igennem. Afstikkere giver rod, og rod er utroværdigt.

Husk hele tiden at inddrage din persona – hvordan vil den skitserede person reagerer på dit valg af farve? Vil de synes om det? Det kan være svært at vurdere, så prøv evt. at spørge et par af dine kunder – det er trods alt dem, du skal kommunikere med.

Tip nummer 5 – fastlæg din “tone of voice”

Dette tip omhandler den sproglige del af din brand identitet – en rigtig vigtig del, som mange nok overser. Populært set kalder man det “tone of voice”, men det kan egentlig bare oversættes til, hvordan du snakker til dine kunder; gør du det i en alvorlig og fakta orienteret tone, eller er du humoristisk og venskabelig? Bruger du slangudtryk eller udelukkende korrekt dansk? Der er stor forskel på, hvordan mennesker reagerer på sprogbrug – og der er rigtig stor forskel på, hvad man anser som troværdigt sprog i forskellige situationer. Igen vil vi anbefale, at du kigger på branchenormerne og din målgruppe/persona.

Skriftlig kommunikation er en rigtig svær disciplin, og netop derfor kræver det også nogle klare retningslinjer. Vores råd er, at man holder sig nogenlunde til normerne for ens branche medmindre man er rigtig kommunikativt stærk, da det hurtigt kan blive gyngende grund at bevæge sig for meget ud i noget, der ikke er prøvet før. Det absolut vigtigste er hele tiden at forholde sig til, om din opstillede persona vil synes, at du er troværdig i det, du siger.

Afrunding

Det var vores små råd til, hvordan du kan give dig i kast med at udvikle en brand identitet til din virksomhed. Det kan måske synes som en stor mundfuld, men vi lover, at du vi blive rigtig glad for det, når det er gjort.

Husk, at du også skal implementere din brand identitet på din hjemmeside – og synes du, at du bare har ramt den lige i øjet, så skynd dig at send en mail til marketing@bricksite.com, så kan det være, at vi udvælger din side til at være Site of the Week og viser den på vores sociale medier.

Lav hjemmeside

Læs mere